Två fantastiska farbröder

Han hasade in i hörsalen, puckelryggig och urgammal och jag tänkte suck – det här blir tufft. Sedan började han prata och då fick jag helt omvärdera det jag först tänkt. Vilken underbar gubbe! Helt magisk. Föreläsningen skulle handla om barns läsutveckling och vilka faktorer som gjorde detta gynnsamt och det låter ju inte lättsmält, men med hans språkbruk och berättarförmåga blev det lätt. Det var som att lyssna på en riktigt bra spelning eller se vidunderlig film. Han heter Ingvar Lundberg och är forskare och professor vid Göteborgs universitet. Det som är mest gåtfullt inom läsforskningen är det ständigt återkommande rapporterna om att pojkar läser mycket sämre än flickor och att de presterar sämre i skolan. Ingen kan riktigt svara på varför det är så och jag brottas med det varenda dag så jag skulle gärna vilja veta varför det förhåller sig så.

Efter några mindre intressanta mellanakter så kom den jag väntat på – Martin Widmark, dotterns favoritförfattare. Vilken snubbe det var då! Jätteintressant och engagerande. Han pratade om hur han skriver med barn, skapar karaktärer och intriger. Att man ska skilja på skapande och skrivande. Att man ska skriva spännande. Sedan fick han signera Simborgarmysteriet och lyckan var gjord.

Som grädde på moset träffade jag helt otippat en mycket kär gammal vän som råkade vara i krokarna. Bonus nummer tre! Så vi var fyra nöjda fröknar som tog tåget hem från Umeå.

Kommentera

