Att springa ett slag, varje dag

Den japanske maratonlöpande romanförfattaren som jag håller på att förälska mig i alldeles, är ju för söt. Han tycker inte att han är särskilt duktig på att skriva och inte heller på att springa. Så läser jag att han var med i diskussionerna om vem som ska få Nobelpriset. Nu blev det ju inte han, men ändå.

Han ger lite perspektiv på det här med träning. Han springer varje dag och anledningen till det är att han vill må bra, leva längre och inte bli tjock. Han sitter stilla, skriver böcker och äter fisk men vill liksom inte pådyvla någon annan en sådan livsstil. Fast jag tror att man blir påverkad ändå. Han menar att kroppen säger till vad den behöver när man tränar hårt. Kroppen säger ”inga cigaretter, helst” och sånt. Det kan jag köpa.

Jag funderar på det där med varje dag – hur är det möjligt? Det krävs skalle för det och vana att nöta på. Överhuvudtaget är det intressant att läsa om träning och det finns så många råd så det är inte klokt. Ungefär som med amning. Och på samma sätt måste det ju ändå vara individuellt hur man ska träna för att uppnå något slags resultat. Alla tränar ju så olika oavsett om det är på elit- eller motionsnivå. Sen när man ska blanda in kostråd i det här så blir det ju ännu mera djungel.

Men jag blir inspirerad

En reaktion på ”Att springa ett slag, varje dag

Kommentera

