Vad är det frågan om?

Kollar min kundvagn på adlibris och förfäras. Och förvånas. Det är gubbdominans! Jag vill läsa boken om Steve Jobs, Guillous Brobyggarna och Percy Barnevik.  Hallå! Jag såg intervjun med Barnevik på Skavlan och det var rätt intressant. Så tittar jag på Patrik Sjöbergs bok och i morse var det fokus Zlatan. Zlatan är ju inte en gubbe, men ändå. Räddningen är Elin Eks bok om tanter, annars är min adlibriskundvagn sorgligt ojämställd. När jag tänker efter har jag även läst Frank Anderssons bok… Hm

Snål som jag är vill jag dock vänta på pocketutgåvorna, eller låna på bibblan. Vi får se var det landar.

Häromsistens såg jag filmen Marley and me och insåg bakvägen att det är ju en bok. Filmen var ljuvlig och jag har under åren läst en hel del djurböcker, med en hästtjejs envisa vägran att växa upp. Jag minns Black Beauty och Svarta hingsten och komiskt nog George Orwells Animal farm som jag läste för tusen år sedan. För något år sedan var det Hachiko (också japansk) och A dog year (amerikansk, handlar om en sanslös border collie, också filmatiserad ser jag) och jag inser att det är ett tema i min läsning. Böcker om djur är alltid sorgliga och det är alltid ofrånkomligt att djuret i fråga skadas eller dör. Oftast är det också svårbemästrade individer som det skrivs om. Därför blir det intressant.

Kommentera

