Uselhetstopplista i bilkörning

Det är intressant att studera hur folk kör bil. Jag har sedan övningskörningsåldern blivit itutad en hel del tips och råd från människor om hur man ska köra. Den som varit ivrigast med pekfingret är min pappa. Det absolut sämsta man kan nedlåta sig att göra när man framför ett fordon på trafikerad väg, är att ligga bakom en väglus och INTE köra om. Då är man en väldigt dålig bilförare. Det sitter cementerat i ryggmärgen så om jag råkar hamna bakom ett sego så känner jag mig vansinnesstressad. Jag MÅSTE om. Det kan vara massa möten, det kan vara kurvigt, halt, snörök och spöregn – det spelar ingen roll. Man ska köra om. Punkt.

Det andra absolut useldåliga man kan göra är att bromsa, för en bra bilförare bromsar aldrig. Man ska planera sin bilkörning så att man reglerar farten med gasen, INTE bromsen. Vad blir följden av det? Jo, att jag blir mer eller mindre utskälld av bilmekaniker eftersom bromsbeläggen vittrar bort. Antagligen av tristess. Det är en väldigt händelselös tillvaro att vara bromsbelägg i min bil. Bromsskivorna har det lika trist. De rostar av understimulering.

Vissa visar personlighetsdrag när de kör bil som sällan annars kommer upp till ytan. Den mest fredliga pingstvän kan förvandlas till en helvetesfurie bakom ratten. Ett välkänt fenomen. Jag undrar varför vissa är så? Jag kan själv vråla avgrundsinvektiv när jag är ensam i bilen. Det är inte bra alls. Finns det nån bilrelaterad anger management-kurs? Eller är det för att vi är känslohämmade vikingar som alltid ska ta allt med jämnmod, och pyser när vi har chansen i skydd av mörkret? Eller i skydd av en kaross i det här fallet. Jag har inga svar.

5 reaktioner på ”Uselhetstopplista i bilkörning

  1. Inte att förglömma,Lindis,är dessa low-lifes som har mage att köra om precis innan de ska svänga!Höjden av uselhet skulle pappas ögonbryn säga…:-D

  2. Finns ett allvarligt no-no ni har glömt: Sega aldrig när du kör vid mittlinjen. Dödssynd! DET ger föraren bakom rätt att köra om på höger sida. Och har segot otur kör har han en som kör om till höger och en till vänster.

Kommentera

