Järnvägsrelaterad löpning

Jag brukar springa en del i trakterna hemmavid. Det har hänt att jag ibland överraskats av kossor och tåg när jag är ute och lufsar och detta vittnar om graden av koncentration, volymen på Master of puppets och bristen på kondition. Jag borde inte bli förvånad av att det kommer ett tåg när jag springer jäms med järnvägen, men jag har helt enkelt fullt upp med att ta mig fram.

Under några turer i somras överfölls jag av en vedervärdigvidrig stank på ett ställe utmed järnvägsspåret. Det kändes som om jag fick bajs och kräks uppkört i näsan. Och vad var det för nåt då? JO! En massiv railroadkill. En älg som gått hädan och som långsamt låg och ruttnade i sommarvärmen vid sidan av banvallen.

Häromkvällen sprang jag på i mörkret vid en annan järnvägsbana (hemma har vi flera, som Chicago ungefär) och då kom Lapplandspilen och råmade som ett vilddjur genom natten, med bromsarna påslagna så det gnistrade om varje hjulpar. Jag önskar att jag kunde ha fotat det. Tiden stod still (men inte jag givetvis, jag SPRANG ju) och jag var rätt glad att jag inte satt på en häst just då.

 Det här med kossorna är en egen historia. Om det är en kohage utmed vägen på ljusa dagen borde jag kunna lista ut att den även är där på kvällen, med kossor och allt. Jag borde begripa att kossorna inte går in i sina stugor, dricker kaffe och ser på Bonde söker fru. Men när jag i min löpartrance ser ett djur springa bredvid mig blir jag alldeles skräckslagen, skräckfilmsskriker och skrämmer en hel skock med annars ganska saktmodiga nötdjur med mitt temporärt IQ-befriade iiiiiiiiiiiiiiii:ande. Förlåt mig. Det var inte meningen. My bad.

 

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. TinaO
    Dec 01, 2011 @ 07:31:56

    HahahahHHaaAAAA!!! Jag dör!! Jag kan få samma känsla när jag springer längs vägarna runt Stugan – helt plötsligt dyker det upp en bil! På vägen!! (Och tänk om det helt plötsligt skulle skutta fram en Plymouth som stått i bakhåll bakom en gran, hur rädd skulle jag inte bli då?!)

    Och jag tror att om kossorna fått välja hade de nog gärna valt både kaffe och Bonde söker fru. 😉

    Svara

  2. lindasteen
    Dec 01, 2011 @ 20:05:25

    Jaa. Tänka sig va, en bil. På vägen! Eller ett tåg. På järnvägen:)

    Svara

Kommentera

