Ett svanhopp i Örnsköldsviks kulturlivs karga vatten

Jo jag vågade mig på det. Det var Läslusta på Parkbibblan och ett antal grånade skallar hade landat i lokalen. Det skulle handla om julklappstips och Bo R Holmberg, gamle obeskrivbare kollegan Lars Sundman, Annica Häggström Rudsten och några till skulle tipsa om läsning i juletid. Det var väldigt mysigt. Sundman berättade om en biografi om gamle teaterskådisen Hasse Ekman. Jag kommer nog aldrig läsa den, men han har en förmåga att göra böcker intressanta. Bo R berättade om Jo Nesbös Huvudjägarna som jag köpte på stört (både bildligt och bokstavligt). Annica gjorde en helt underbar presentation av Mamma Mu läser och Bo R pratade om Kerstin Ekmans Grand final i skojarbranschen, som jag blev omåttligt sugen på. Gustavs grabb av Leif GW avhandlades också och en hel drös till.

Detta var underbart. Jag njöt som en katt.

Kulturlivet är kargt i Örnsköldsvik. Arrangörer var Parkbiblioteket, Akademibokhandeln och Kulturens Vänner. Jag satt en tag och undrade vad kulturens vänner i Örnsköldsvik gör. Eller snarare hur de hanterar det kulturella irrbloss i en stad där Peter Forsberg är gud och folk går man ur huse när Tomas Ledin är på parken. De kan inte ha det lätt. Jag ska bli medlem.

5 kommentarer (+lägga till din?)

  1. En kortbent brunett
    Dec 07, 2011 @ 23:38:41

    Jag också! (Bli medlem alltså)

    Sharon

    Svara

  2. En kortbent brunett
    Dec 08, 2011 @ 08:17:36

    Asså… KV har haft Ivar Tornéus på besök f l e r a g å n g e r ! Visserligen har jag hängt med Ivar i Paris men det var ju så länge sedan. Åhhh Ivar…

    Sharon

    Svara

  3. TinaO
    Dec 08, 2011 @ 14:43:59

    Klart du ska gå med i KV, Linda!! Och läsa Huvudjägarna – har du missat den?! Kul att höra lite om Läslustan, det kändes lite knepigt att inte vara där.

    Svara

  4. lindasteen
    Dec 08, 2011 @ 16:51:12

    Sharon – Hängt med Ivar i Paris… Vad är det jag hör.. Tina – jag har ju aldrig varit där, men det var en väldigt positiv överraskning. Du är saknad, vet du.

    Svara

  5. En kortbent brunett
    Dec 08, 2011 @ 20:19:08

    Nja… så mycket mer upphetsande var det tyvärr inte då det även följde med ett gäng korkskallar som inte hade vett att lämna mig och Ivar séparé.

    Sharon

    Svara

Kommentera

