Zombiemania

Har sedan ungdomen varit smått fascinerad av zombies. Det borde gå över, med det gör det inte. Det började med att jag spelade Resident Evil när det kom och det kulminerade i den eminenta filmen 28 veckor senare. Lågbudgetföregångaren – 28 dagar senare blev en succé och uppföljaren blev ovanligt nog ännu bättre. Jag har till och med behållning av zombiekomedin Zombieland, med Woody Harrelson och gillar definitivt Stephen Kings Cell. Översättningen är Signal på svenska. Kan man komma på en mer torftig översättning av en titel? Är det möjligt? Boken är asbra, med hela zombieapokalypsen, men innehåller även en kuslig samordning mellan zombiesarna. Som att de höll på att börja samarbeta. Den boken kräver en fortsättning men jag har inte forskat vidare i ämnet. Jag hoppas att Stephen gör det.

Det finns många bra zombiefilmer men jag upplever en brist på boksidan. Jag klarade inte av Ajvide Lindqvists Hanteringen av odöda och sommarlästa The Forest of Hands and Teeth av Carrie Ryan var inte heller riktigt bra. Nu läser jag om World War Z – an Oral Hisory of the Zombie War av ingen mindre än Max Brooks – Mel Brooks son. Så den åkte med ett pling ned i min adlibriskorg. Försmädligt nog har jag alldeles nyss beställt ett antal julböcker, men det kan inte hjälpas. Jag måste ha den här. Måste.

5 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Stina
    Dec 14, 2011 @ 21:07:01

    En bokmal som du har förstås inte missat ”Pride and prejudice and zombies”? Säkert mer komedi än skräck men den kanske kan vara nåt. 😀

    Svara

  2. lindasteen
    Dec 14, 2011 @ 21:13:01

    Låter helsjukt Stina – men jag tar det till mig:)

    Svara

  3. En kortbent brunett
    Dec 15, 2011 @ 07:50:44

    Hmmm… jag har en liknande fascination för vampyrer ( om man bortser från den där larviga moderna versionerna som glimmar i dagsljus) och då brukar även en och annan zombie följa med i min konsumtion. Eftersom du är en sådan zombie- konnässör, kan jag inte låta bli att undra om du har sett Björkpollen of the dead? ( En lokalproducerad rulle som bl a Jonas Danielsson ligger bakom.) Jag var grymt avundsjuk på en av mina bekanta som fick pröva på att vara zombie- statist i filmen och jaga män. Och när vi ändå är inne på ämnet zombies, följ ett gott råd… det är inte alltid bra att äta hjärna: http://zombiecake.com/wp-content/uploads/2009/02/bieri3.jpg

    Sharon

    Svara

  4. lindasteen
    Dec 15, 2011 @ 14:07:40

    Nä dagsljusglimmande töntvampyrer är inget för oss! Och jag ska försöka att komma ihåg att inte äta hjärna. Jag lovar!

    Svara

  5. En kortbent brunett
    Dec 15, 2011 @ 23:37:50

    Lovely, det glädjer mig…

    Svara

Kommentera

