Kvinnofilm och Spielberg

Har konsumerat en del film de senaste dagarna. Filmatiseringen av Water for elephants var sisådär – filmen är säkert bättre om man inte har boken nyläst i hjärnan. Jag såg den med eleverna och jag och mina pojkar var överens om att vi borde skaffa en elefant. Den här faller i kategorin boken – JAWOHL – filmen NEIN!

Sedan blev det en kvinnofilm. Begreppet myntades av min dotter när jag försökte förklara handlingen i Eat Pray Love. Jaha – en sån där kvinnofilm som du gillar. Mmm. En sån. Den var helt okej, men jag vet inte om det var en romantisk komedi eller något mer med substans. Jag tycker om Julia Roberts – särskilt efter Erin Brockovich. För längesen var hon med i en dokumentär om mongolfolket i Gobi-öknen och levde med dom ett tag. Jag minns att hon hade problem med att hitta någonstans att pinka på den vidsträckta stäppen.

Super 8 – Spielberg. Jaa. Faktiskt. Det var mycket effekter och påkostat med de kloka och fina barnen som förstod det de vuxna inte hade vett att begripa. Järnspindelutomjordingen ville ju bara bygga klart sitt rymdskepp och åka hem.

4 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Anna T
    Dec 17, 2011 @ 09:55:53

    Jag vill se water for elephants. Har inte läst boken så kanske gillar den då :). Sen tyckte jag eat pray love var ok, mysigt med utomlands mest men super 8 var ingen höjdare.

    Svara

  2. lindasteen
    Dec 17, 2011 @ 10:03:29

    Eller så läser du boken. Den är mycket bättre:)

    Svara

  3. En kortbent brunett
    Dec 18, 2011 @ 11:47:59

    Min filmkonsumtion har varit skrämmande spartansk den senaste tiden med ett litet undantag, ”Niceville” som jag såg för några dagar sedan. Det var inte den bästa filmen som jag sett men det var detta till trots en trevlig liten historia (och säkert en kvinnofilm) som jag kan rekommendera. Annars planerar jag att se ”Reindeerspotting – Escape from Santaland” och ”Bananas” när man behöver ta sig en flykt undan all strålande jul, hosianna samt gläns över sjö och strand.

    Sharon

    PS. En film som jag gärna skulle se om när julen är som rödast är ”Medielärarnas jul”, en klassiker från omkring 2006- 2007, men den verkar tyvärr vara svår att finna. DS.

    Svara

  4. lindasteen
    Dec 18, 2011 @ 21:14:13

    Sharon goddammit! Jag har The Help, Niceville-boken i min bokhylla och tänker förtära den under julen. Ja hur kommer man över den, medielärarnas jul alltså? Och den där filmen när vår mustaschprydde kollega alltid var försvunnen? Hittar du den så meddela omedelbums:)

    Svara

Kommentera

