Jag är inte så van att sälja gran

En stund igår och hela dagen idag har jag ägnat mig åt julgransförsäljning. Det är roligt. Jag förundras fortfarande att folk köper en julgran, men det är en annan femma. Det handlar mycket om tycke och smak, även detta. En fin gran är en fin gran tror man ju, men så är det inte. Intressant är det också att studera par som ska köpa en gran. Det är alltid en som drar och vill bestämma snabbt, medan den andre liksom njeee…inte den…alltså om man jämför den och den…men den är ju sned.. Det är bäst med ensamma karlar som kommer. Då kan man gå till attack. Tjena – vad tror du om den här? – Ja för fan. Den tar vi! Tjipp tjopp!

Jag har också studerat tjyvjaktstekniken. Det står ett par och dividerar om en gran och ett stycke längre bort står en man (oftast) och liksom getar på dom. Han avvaktar. Spanar förstulet. När paret sedan fortsätter att dividera om nästa gran (och nästa och nästa) så dyker han som en jaktfalk på det inspanade objektet, hugger det och ilar mot utgången.

Det är lite jobbigt att ta betalt. Jag blir skitnervös för att jag ska räkna fel. Det är inte avancerad matte det handlar om – men själva säljmomentet inverkar menligt på min tankeverksamhet. Det blir liksom stiltje i hjärnan. Sedan vill vissa ha skötselråd, allt för att undvika hejdlös barrning. Då hänvisar jag till svärmor och drar mig skyndsamt undan.

Det är alltså inte försent att köpa en prima julgran på Granngården i Örnsköldsvik. Det finns även blågran och tall, för de som är lagda åt det hållet. Väl mött!

6 reaktioner på ”Jag är inte så van att sälja gran

  1. Då skulle vi ju ha träffats i helgen om jag inte legat däckad! Vi hade nog passat som hand i handske på din beskrivning av paret. Piggar jag på mig blir det nog den andra varianten som gäller.

  2. Åhhh, jag känner igen det så väl trots att jag inte ägnat mig åt människoskådning på just Granngården. Mina favoritskräckobjekt är de s k sengångarna. De som kan skärskåda, vända och vrida på en pryl i timmar… och ändå, efter eoner av betänketid, inte har kommit fram till ett vettigt beslut utan måste fundera ytterligare ett par eoner. Ironiskt nog har undertecknad med Tjipp tjopp- mentalitet ett par sengångare i sin bekantskapskrets som prövar hur mitt tålamod med jämna mellanrum, det har jag troligtvis fått för att förbättra min karma.

    Sharon

  3. Nu har jag utsett ”helgens blogg! vinnarna!
    Titta in och se om det blev du!
    Var väldigt svårt att välja för var många bra!
    Ha en bra vecka 😀

  4. Ja människoskådning är väldigt skojigt. jag minns att jag gjorde en sådan på bolaget, när jag pluggade. MUCHO intressanto! Anna! Du förtjänar dina betyg med råge!

Kommentera

