Är du en åsiktstaliban, hörrö?

Det snackas nyord på radion och Johan Wester och Anders Jansson, dessa skånska små Hipp Hipp-äpplen, startade en liten fundering hos mig. Det finns ett antal nyord som Språkrådet listar och alla är inte lika trevliga, men här kommer mina tre favoriter plus ett eget nyord som jag skulle vilja införa.

Åsiktstaliban – man låter ingen annan ha en annan åsikt – my way or the highway. Finns ju en del såna..

Räckviddsångest – när man kör elbil och inte riktigt vet om batteriet räcker ända fram. Typ som tankningsångest, om det funnits.

Attitydinkontinens – du KAN inte hålla inne med vad du tycker – det måste bara uuuut!

Mitt ord som jag skulle vilja införa: Ett onöd – flera onöd. Substantivering av adjektivet onödig.

”Vilket sabla onöd att ta bilen till Konsum. Det är max 150 meter dit”

”Åh du ditt onöööd! Var du tvungen att köra om när du liks ska svänga av vägen?”

Jag tror att jag begick ett misstag igår.  Jag tröstköpte Ensamma hjärtan och hemlösa hundar av Lucy Dillon – bara för att jag inte duger mycket mer till än att ligga med benet i högläge just nu. Efter 35  sidor känns det som dålig chick-lit. Jag har Huvudjägarna att tillgå också, och mer därtill, men det här bokköparbeteendet är inte bra. Jag måste ju läsa dom också!

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. dahlberg
    Dec 31, 2011 @ 06:36:45

    men hörrlö tat snack ve han du dela bönniga ve a för je tro han ha nå form å varvtalsångest han……

    Svara

  2. lindasteen
    Dec 31, 2011 @ 10:20:23

    Ja helt klart Skidoo-relaterad varvtalsångest.

    Svara

Kommentera

