Att få veta någonting som man redan visste

Varför ska man trotsa ishalka och snöslask när man bara får beskedet – ja du ska röntga ditt knä. Och nää, det var inga skelettskador. Du får vila några dagar till. Vah?! Hela tiden säger människor – men har du kollat det hos en läkare? Du borde nog göra det. Man ska inte vänta med att kolla det. Allvarligt, Linda – du måste kolla det. Man vet aldrig – det kan komma surt efter… Stånk och pust, har jag tänkt. Jo. Det klart. Men vad ger det? Det blir ju inte bättre för det. Så tar jag tjuren vid hornen och beger mig först till vårdcentralen och sedan vidare till röntgen på sjukhuset. Till INGEN nytta! 150 spänn plus bensin för att färdas genom halva kommunen. Snacka om en idiot på resa.

Jamen det var ju braaa att du kollade det. Nu vet du ju! Skönt, nu kan du koppla bort det.  Säkert. Fat chance. Jag haltar lika mycket ändå.

Ensamma hjärtan och hemlösa hundar av Lucy Dillon läser jag med en antydan till skeptisk pannrynka just nu. Fast den är lite söt och det är mycket hundar i den.  Jag tror att mina chicklit-läsardagar är över, om inte Marian Keyes får till något om the Walsh family igen. Jag och min syster ser fram emot att få Helens story. Bokens intrig är som följer – karriärkvinna ärver ett hundstall av sin moster, samtidigt som hon tappar sitt marknadschefsjobb och sin gifta kille. Så hon flyttar till landet och verkar sugen på George – the vet.  Hundarna talar till hennes inneboende moderskänslor. Man anar hur det kommer att sluta. Men den fyller sin funktion och har en del parallella stories som behandlar skilsmässovåndor och ofrivillig barnlöshet.

2 reaktioner på ”Att få veta någonting som man redan visste

Kommentera

