Handlingsplan vid eventuell zombieapokalyps

Jag har funderat på hur jag skulle överleva en zombieinvasion och jag kom fram till att mina chanser att fixa det skulle vara relativt goda under vissa premisser. Alla resonemang och invändningar angående sannolikhet styr jag åt sidan.

  1. Jag skulle barrikadera mig i mitt hem. Hemmet ligger på andra våningen med en tämligen bastant dörr ut till trappuppgången, så där känner jag mig safe, förutsatt att ingen under några omständigheter öppnar lägenhetsdörren. Min två M skulle givetvis också klara sig, det är en oomkullrunkelig premiss.

  2. Därefter skulle jag spika brädor för fönstren och balkongdörren. Det kan bli lite svårt eftersom det är betong, så då har jag funderat på om man ska ha betongplugg så att det sitter. Om det mot förmodan skulle klättra upp en zombie på balkongen vill man ju vara säker. Men med tanke på den ålderstigna population som befolkar min kära hemby så är det inte troligt att de lokala zombiesarna är särskilt atletiska.

  3. Eftersom jag inte har så långt till Konsum tänkte jag att jag kunde hoppa ned från balkongen (typ tre meter) och springa till Konsum, alternativt cykla. Eller ta bilen, men då måste jag ha den parkerad så nära som möjligt. Jag skulle utgå från att Helen och Carina och alla andra på Konsum inte skulle jobba under pågående apokalyps och därför skulle jag samvetslöst förse mig med så många konserver som det bara gick. Man skulle ju behöva ett tillhygge också och jag funderar starkt på att fara till syrran och låna hennes hagelbössa. Hon har ju flera. Utifall att. Konsumsituationen har jag tänkt på en hel del – det finns ju bara två utgångar så man skulle helst haft en granatkastare för att kunna spränga hål i väggen vid trängt läge. Syrran kanske har en sån med.

  4. I World War Z av Max Brooks står det i ett reportage från Finland att zombiesarna liksom fryser till is när det är kallgrader och det vore ju bra. Tyvärr töar de fram när det blir varmt, men man får en frist vintertid. Hursomhelst blir det problem med uppvärmningen, det tar slut på pellets och man måste gå ner i källaren och fylla på. Det är ju garanterat en fallgrop så i förebyggande syfte borde jag spela CS och öva headshots, så att jag fixar det under press när jag ska fylla på pellets.

Det finns mycket att tillägga och jag har inte tänkt klart hur allt kommer att arta sig i förlängningen, men jag tycker att det är en schysst handlingsplan. I ett vidare perspektiv bör man beakta ström- och vattenförsörjning, internetuppkoppling och annat livsviktigt. Att jag överhuvutaget funderar på det här är WWZ fel eftersom den är dokumentärt skriven och den mest realistiska zombiehistoria jag någonsin kommit i kontakt med. Överjävla bra dessutom och ”soon to be a major motion picture”. I’m gnugging my zombielovin’ hands.

4 reaktioner på ”Handlingsplan vid eventuell zombieapokalyps

  1. Enligt ett test på fejjan-long time ago- överlever Nike hela apokalypsen, men jag ligger i farozonen efter X antal dagar (ca hälften). Din balkong och begränsningen i hur mkt mat man kan kan lagra i lägenheten är en svag punkt, anar jag. Fördelen är att M-sel är en avfolkningsbygd redan från start.

  2. Mm visst är det så:) Men jag har lärt mig att man inte behöver springa, utan mer ha koll så att man inte blir inringad. Du måste läsa den där boken Anneli och om inte du gör det så måste Nike göra det.

  3. Det låter som en onödig risk att vara beroende av Konsum/mataffär. Satsa på att lagra konserver istället. Du har kanske ett förråd i källaren eller vinden?
    Där kan du också ha färdig betong (”tillsätt bara vatten”). Elen ska du inte räkna med att den fungerar så du får skaffa en generator. Vattnet inte heller, bunkra t.ex. Loka som du kan dricka även om det inte komner några Zombies. Osv
    😉

  4. Jaa, det är ju sant. Men jag tänker att jag kan ge mig ut och hämta vatten i sjön. Och generatorn måste ju drivas av någonting. Och ska man bo kvar i norr så man slipper zombierna på vintern, men riskera att frysa ihjäl??

Kommentera

