Poliskonstaplar som kräks och döda barn

… i skotsk miljö. Närmare bestämt ett vintrigt, regnigt och iskallt Aberdeen. Låter det trevligt? I Stuart MacBrides debutdeckare Cold Granite är en barnamördande pedofil lös och Logan McRae är den kommissarie som ska lösa fallet. Logan är befriande problemfri – han är inte den där polisen som lyssnar på klassisk musik och har en skilsmässa bakom sig och ett par besvärliga tonåringar, utan han är ganska vanlig. Visserligen har han ett förflutet där han varit sjukskriven i ett år efter att ha blivit ordentligt knivskuren, men han är ingen grubblare.

Jag gillar hans chef DI Insch, som är en godisknaprande tjockis med humör. Övrigt persongalleri är också rätt stereotypt och Logan är lite sugen på kollegan Jackie Watson, som går under smeknamnet ball breaker.  

Jag har inte läst en deckare sedan i somras (Viskleken) och den här hittade jag hos Feuerzeug och tänkte att den skulle passa mig. Och det gör den, men jag skulle aldrig ha klarat av att läsa den när min dotter var yngre. Skräck och otäckheter blir jobbigt när man har barn och särskilt jobbigt när den handlar om pedofiler. Det mest upprörande med den här boken är att den egentligen berör trafficking och de barn som kommer i släptåg med mammor från Baltikum som säljs som horor. De har inget mänskligt värde alls.

MacBride har ett språk som gör en människa lycklig. Han sentimentaliserar inte och han skriver väldigt rakt, tycker jag.  Trots att storyn är otäck och detaljerna… ja de är väldigt detaljerade de där detaljerna, så är han också våldsamt rolig. Jag har svårt för brittiska deckare men den här har jag inte svårt för alls, tvärtom. Det är mycket ”wee little kiddie”, ”bloody daft” och ”poor sod” och jag riktigt hör de skotska rrrr:en. Mycket trevligt. Läs!

2 reaktioner på ”Poliskonstaplar som kräks och döda barn

  1. Jag håller med om Logans sköna stil och MacBrides raka språk. Och skottskan! Nommigt.

    Kul att du upptäckte min favoritkriminalare hos mig!

    Det kommer inte bli mindre läskigt eller jobbigt i kommande böcker. Jag lovar. Ska själv snart ta itu med näst senaste och senaste boken. Drar ut lite på dem sådär.

Kommentera

