Mina tjejer

Jag vill svinga en senkommen lans för Annie Proulx, som kom till mig när jag förälskat mig i Brokeback Mountain. Filmen berörde mig djupt och när jag insåg att det var en novell av samma författare som till Sjöfartsnytt så blev jag alldeles till mig i trasorna. Följden blev att jag gjorde novellen till ett läsprojekt och involverade samhällslärarkollegan i ett HBT-tema. Passligt nog var det samtidigt som Ecce Homo och In hate we trust hade kommit till homofientliga Örnsköldsvik. Så vi kämpade på där.

Sedan gick det ett bra tag tills jag fick sätta klorna i en ivrigt läsande elev och tvingade honom att läsa Sjöfartsnytt. Han gjorde det och blev betuttad han med. Hur kan man skriva så där bra, sa han. Det går nästan inte ens att diskutera – det står för sig självt. Proulx har en sällsynt förmåga att med grova penseldrag måla en bild med ord. Miljöerna är ofta bistra och kalla och karaktärerna är ofta losers och antihjältar. Som Quoyle i Sjöfartsnytt. I Brokeback Mountain blir Ennis som en del av det Wyoming han bor i och den hårda miljö han växer upp i. När han pratar är det som om orden tvingar sig ur hans mun, medan han själv håller emot.

Jag vet inte vad Annie Proulx gör nu men jag läste att hon blev rätt förbannad när hon fick sitt genombrott med Pulitzerpris och filmatiseringar, eftersom hon helt plötsligt blev jätteintressant och fick inbjudningar från höger och vänster. Men ingen ville egentligen höra på vad hon hade att säga, utan mer visa upp henne som en trofé.

Jag kan tänka mig att det blev samma sak som för Harper Lee när hon skrev To Kill a Mockingbird. Jag har länge undrat varför hon inte skrev nåt mer, men när jag grottade ned mig i den frågan så hittade jag svaret. Det blev för mycket. Alla bara vrålade och hon hade liksom trixat på för sig själv med sin lilla bok. Omvärldens reaktioner kvävde henne. Så himla himla synd.

Så här kan det bli när man har tid över och fastnar i Goodreads. Gamla förälskelser kommer upp, samtidigt som gamla funderingar och minnen.

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. TinaO
    Feb 08, 2012 @ 11:15:22

    Saknar dig! :*

    Svara

  2. lindasteen
    Feb 08, 2012 @ 16:30:49

    Aaaaww:) Gogumma! Kooom tillbaks…hela världen är så underbar!

    Svara

Kommentera

