En coyote, lite varulvar och en Volkswagenverkstad

Hon är shapeshifter – kan förvandla sig till prärievarg när hon vill och inte bara när det är nymåne och hon heter Mercedes Thompson. Hon äger en verkstad och skruvar i VW- bilar och hennes närmaste granne är den lokala varulvsflockens alfahanne Adam. Ganska kul teckning av en huvudkaraktär, tycker jag. Om man inte är van att läsa urban fantasy så känns det alldeles särdeles knasigt när karaktärer är varulvar, feer och vampyrer men jag tror i alla fall att Charlaine Harris har banat väg mot acceptans och godkännande.

Hursomhelst, Mercy hamnar i en knepig situation då en alldeles nygjord varulv Mac kommer och ber om jobb. Hon anar att allt inte står rätt till och när Mac blir mördad, Adams hem totalförstört och Adams dotter Jesse kidnappad så tvingas Mercy ta hjälp av människor från hennes förflutna. Jag trodde att det skulle vara mer kärlekshistorier och absolut mer sex, men det är riktigt befriande att det inte är det. Tittar man på omslaget så ger det vissa signaler, men Mercy är en cool tjej som gör sin grej.

Det visar sig vara ganska många feer i farten och inte av det där ringdansande, pastellfärgade slaget som min dotter läser om, utan lite mer bistra typer. Zee, Mercys läromästare i bilreparationsbranschen är en slags metallfe, en gremlin som ursprungligen kommer från Tyskland, därav valet av bilmärke antar jag. Briggs kanske inte väljer en Benzverkstad om huvudkaraktären heter Mercedes, det vore nog så ostigt. Mercy har tagit över hans verkstad, men han rycker in och hjälper till när hon tvingas åka bort och fixa till den sönderslagna alfahannen Adam. Så fortsätter det och det är underhållande i kategorin lättsam sommarläsning. Moon called skriven av Patricia Briggs, är den första i en serie (yeey) och det gillar jag. Blir säkert fler lästa om jag känner mig själv rätt. Gillar du Sookie Stackhouse så gillar du garanterat detta!

Kommentera

