Kristina Ohlsson – Askungar

Det är lustigt det här med böcker och läsning. Jag började med Kristina Ohlssons bok Askungar och tänkte efter hundra sidor njeee, gääsp, inte så kul. Så då blev det Temple i stället hela söndagen. Men av någon anledning återupptog jag Askungar igen dagen efter och jag liksom sögs in i boken och kunde inte lägga ned den. Eller jo, en kvinna måste ju arbeta, ta hand om sitt barn och sova, men förutom måstena så läste jag som en galning. Därför att det hände något.

Ohlsson började tangera mänskliga vidrigheter samtidigt som Alex, Peder och Fredrika trädde fram som rätt intressanta personer. Åtminstone Fredrika i allafall. Hon är inte polis utan kriminolog och till en början är de övriga irriterade på henne för att hon alltid vrider och vänder på allting, att hon inte är smidig med människor och att hon är en besserwisser. Hennes privatliv är smått eljest, vilket är skönt, tycker jag. Hon har ett trauma bakom sig och kan inte längre göra det hon egentligen helst av allt vill, dvs spela violin. Hon utför sitt jobb pliktskyldigt men utan engagemang till dess att hon börjar få fatt på trådar och ser samband. Då går hon i spinn och slutar tycka att arbetet är skit.

Storyn är återigen jobbig för en mor som jag. Barn försvinner, förtvivlade mammor hoppas och sjunker ned i avgrundssorg och jag tror att det var där som jag började läsa med vakna och intresserade ögon. Mäns våld mot kvinnor blir noga beskrivet och utrett och det finns nog få saker som gör mig så vansinnigt arg. Min läsning var stundtals rasande, stundtals livrädd och det är ju det som kännetecknar en bra bok, i min bok:)

Kommentera

