My darling Atticus

Välj en karaktär från en bok som du nyligen har läst och berätta lite om honom/henne.

Så är det tänkt att man ska göra när man deltar i bokbloggsjerkan som Annika har startat och dessutom fullföljer. Jag är inte helt med i matchen eftersom det ska pågå från fredag till måndag – men den här frågan är för intressant för att inte beaktas. Min första tanke var Vah? Ska man bara välja en?

Men sedan mognade tanken. Jag inser att jag helt enkelt måste välja Harper Lees Atticus i To Kill a Mockingbird. Gud vad jag tjatar om den boken.. Han tar hand om två barn, eller han har ju hjälp av Calpurnia förstås, strider mot rasism i egenskap av advokat och är helt suverän på att skjuta, trots att han egentligen inte vill utan gör det i absoluta nödfall. Resonemangen som han har med Scout och Jem är helt lysande och han får sina barn att förstå varför man ibland måste göra svåra saker, trots att man inte alla gånger vill. Han behöver aldrig hävda sig eller ta till stora gester, utan han utstrålar ett lugn och är förtroendeingivande på ett självklart sätt.

Swedish Zombie har en liten utlottning på gång som jag tycker verkar vara värd att delta i. Det handlar om att försöka nypa boken Varma kroppar av Isaac Marion. Det verkar vara en zombiebok med twist och ett perspektiv som inte är så vanligt.

Kommentera

