68 bullar senare

försöker jag andas lite. Helgens bokbloggsjerka handlar om nordiska författare.

Pusha för en nordisk författare som du gillar och så vill vi naturligtvis att du ska tipsa oss om en bok av honom/henne som vi absolut måste läsa.

Jag tänkte att jag skulle skriva om Herbjörg Wassmo och framförallt hennes trilogi om Tora – Huset med den blinda glasverandan, Det stumma rummet och Hudlös himmel. Men jag ser nu på adlibris att de inte finns att köpa på svenska. Hmm.. Säljer de inte längre? Wassmo debuterade med den trilogin och hon skildrar Nordnorge och en flicka som växer upp under riktigt jävliga förhållanden. Tora är tyskunge och hennes styvfar Stefan utnyttjar henne sexuellt. Det är längesedan jag läste dessa böcker, men jag minns att jag fastnade för dem och att de grep tag i mig. Wassmo skriver även poesi och hon är en riktigt litterär författare. Toras resa är gripande och grym och hon har sin moster Rakel som ger henne styrka. Jag vet inte om jag är ute och cyklar nu, men jag tror att Wassmos böcker kom innan den stora boomen av eländesböcker (Pojken som kallades Det, Zebraflickan etc).

Om jag hade varit fjorton hade jag absolut lovprisat och höjt Margit Sandemo. Jag läste Isfolksserien säkert tre-fyra gånger och jag och syrran slogs om böckerna. Sedan länge, länge har de passerat past sell-by date, men jag minns känslan av att sluka bokserien om Sol, Tengel och Silje och deras barn och barnbarn i 48 böcker, eller vad det blev tillslut. Ingen kan konsumera böcker som en boknödig tonåring.

9 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Boktjuven
    Feb 25, 2012 @ 16:09:23

    Tack för tipset. Även om en bok inte finns på bokus eller adlibris så kan man oftast hitta den begagnad på http://www.bokborsen.se

    Svara

  2. Anna
    Feb 26, 2012 @ 12:04:41

    Tack för att du påminner mig om Herbjörg Wassmos triologi. Jag har den i ett enda band på landet, det är tjockt kan påpekas. Köptes en gång på en bokrea och jag har prackat på det på många. Alla har tyckt mycket om och det verkar konstigt att de inte finns ens i pocket…

    Svara

    • lindasteen
      Feb 26, 2012 @ 18:58:00

      Jag tänkte att de berodde på att de är gamla (men inte såå gamla) eller att de inte längre säljer. När hon skrev Dinas bok fick den en rejäl hype och kanske tog över.

      Svara

  3. Sara Pepparkaka
    Feb 26, 2012 @ 12:31:51

    Jag läste också sagan om Isfolket som tonårig- jag antar att jag också var boknödig!

    Svara

  4. Monika
    Feb 26, 2012 @ 15:43:31

    Ja, bokbörsen är bra, men de finns på biblioteket också 🙂 Tack för tipset!

    Svara

  5. Lotta
    Feb 27, 2012 @ 21:40:41

    Hej fröken Fräken och tack för detta tips! Har du läst ”Ett glas mjölk, tack” också, och vad tyckte du om den isf?
    Böcker försvinner idag väldigt fort från bokhandeln (osålda ex makuleras ofta, förlagen vill inte ha några stora lager). Men antikvariat finns ju, och framför allt biblioteken.

    Svara

Kommentera

