Stephen King

Vissa är preamerikavistelse och därmed lästa på svenska. Vissa är postamerikavistelse och därmed lästa på engelska. Stephen King är min absoluta favorit och här nedan kommer en liten kavalkad av titlar som jag sent kommer att glömma. Jag är inte helt okristisk – jag kommer inte att läsa hans gunslingerböcker. Richard Bachman tycker jag inte heller om.

INSOMNIA – en härlig bok med sömnlöshet som tema. Äldre människor är hjältar. Bygger på känslan att vad i hela friden händer när man inte kan sova. Ralph, huvudpersonen är en fining. *****

LISEY’S STORY – en änka till en författare som upptäcker den värld han färdats i. Typiskt King-grepp med en parallell och skitcreepy värld. *****

TALISMANEN – pojken Jack Sawyer far omkring i The Territories och ska rädda sin mamma. En av de allra bästa. *****

BLACK HOUSE – med Peter Straub. Uppföljaren till Talismanen. Lika bra som föregångaren. Nämnas bör att jag läste den ~25 år efter Talismanen men blev ändå lika förtjust. *****

DUMA KEY – Man som skilt sig, varit med om en olycka och flyttar till Florida. Han börjar måla och kusligheter kommer krypande. *****

NEEDFUL THINGS – utspelar sig i Castle Rock. Många kända gamla King-karaktärer är med och en skum farbror öppnar skum butik. ****

PESTENS TID – ett virus drabbar mänskligheten och utrotar de flesta. Apokalyps! Mycket härlig. *****

GERALD’S GAME – den absolut otäckaste av alla King jag läst. Har läst den tre gånger tror jag. *****

THE GIRL WHO LOVED TOM GORDON – ganska annorlunda. Liten flicka går vilse i skogen. Kuslig. *****

BLAZE alias Richard Backman – gillar inte RB-aliaset särskilt mycket.*

HEARTS IN ATLANTIS – läste aldrig klart den. Vet inte varför.

UNDER THE DOME – läste hundra första sidorna i somras. Vet inte varför jag slutade.

BAG OF BONES – mmmm. Riktigt bra. Återigen en författare som huvudkaraktär. *****

ROSE MADDER – kvinnomisshandel och kvinna som letar sig bort. Knasigt slut. Hemsk och bra. *****

VARSEL – den vet ju ALLA vad den handlar om. Inte min favorit men det kan bero på undermålig översättning. ***

CELL – Stephen goes zombie apocalypse. Tack gud. *****

FROM A BUICK 8 – en knepig bil som spottar ur sig knepiga saker. Lite Sci-Fi. Ruggigt underbar. *****

DOLORES CLAIBORNE – Dolores får nog till slut och fimpar sin misshandlande man. Skrivet nästan uteslutande på dialekt. Suverän.*****

LANGOLJÄRERNA – novell som ingår i novellsamlingen Mardrömmar. Vänder på begreppet tid. *****

MANGELN – ur Den förskräckliga apan, också novellsamling. En synnerligen blodtörstig tvättstugeinventarie. *****

THE BODY – novell. Den första filmatiseringen som blev bra. Sörjde River Phoenix som var suverän som Chris Chambers. *****

RITA HAYWORTH AND THE SHAWSHANK REDEMPTION – många har den som favoritfilm, men jag tror inte att alla vet att den baseras på en novell. En maratonfilm som faktiskt inte är så långsträckt i litteraturform.*****

10 reaktioner på ”Stephen King

  1. Så kul att vi är så lika på den här fronten! Jag gillar inte heller the Dark Tower, återkommer ständigt till Gerald’s lek och höll ett respektfullt avstånd till mangeln i tvättstugan när jag bodde i lägenhet. Däremot har jag varit ganska förtjust i Bachman och fullkomligt ÄLSKAR Varulvens år och Monstret i garderoben….

  2. Gud vilket bra inlägg!

    Känner mig lite vilse i King-djungeln, för stunden. Läste väldigt mycket bra av honom ett tag (Pet Sematary och Misery är favoriter) men sen tappade jag liksom förtroendet när jag insåg att han även skriver mycket skit (jag struntar fullständigt i hur bra alla säger att Gunslinger-serien är. Första boken är en enda lång pretentiös snarkning.)

    Har haft Gerald’s Game i bokhyllan i två-tre år nu utan att våga läsa den. Kanske vågar nu ^_^

  3. Tycker du? Tack:)

    Läs Gerald’s game när det är ljust för fy alltså. Man blir något mörkrädd av den. Jag tror verkligen att han har något för alla och sedan han blivit mer rumsren blir översättningarna mycket bättre. Annars tycker jag att det är helt värdelöst att läsa dem på svenska.

    Du kan låna av mig – vilken som helst av dem på bilden:)

  4. Insomnia, bara en massa trams ju med små gubbar med saxar, som X & Y i Svenska Mad.

    Black House, jamenvafan, händer inte ett skit i evigheter & sen ett fånigt MC-gäng. Man ville ju få vara lite i Territorierna,men icke!

    Till den riktiga dyngan hör också Frustration eller vad den heter…

    Ps: The Strain zombiebok??? Det är ju för bövelen vampyrer Del Toro skriver om!

  5. Ja va fan – det var längesen jag läste den och jag tycker den var onödigt hypad. The Strain alltså. Inledningen var så frän, men sen blev det bara segt.

    Tänker du på Desperation? Det är en Bachman och den tycker jag är mindre bra.

    Insomnia och Black House ÄR hur bra som helst, surgubbe:-)

  6. King beskrivs ofta som skräplitteratur men tänk vad många jättefina filmer hans böcker och noveller blivit! The Body är verkligen bra. Och filmen Apt Pupil är också suverän även om novellerna alltid är bättre. Ska testa nya King, slutade läsa hans böcker för jag tyckte han hade en svacka runt Hearts in Atlantis men ser ju att du gillar…

  7. Det stämmer – Hearts in Atlantis läste jag bara delvis, men det kanske är som du säger att han hade en svacka då. Alla som jag nämnt i inlägget gillar jag skarpt men Under the Dome som jag har hållit på med sedan förra (!!!) sommaren är bra, men jag kommer ingenvart liksom.

Kommentera

