Momentum

Jag har fått ett nytt ord på hjärnan och det ordet är momentum. Det verkar som om hela sportkommentatorvärlden har fått pippi på att använda det ordet så här i hockeyfinaltider och min nya kompis Affe (med den flammande mössan) har gått an om det ordet till och från i sex dagar nu. Jag och min crew har varit i Norge och fiskat och då hinner man dryfta en hel del under dagarna på havet. Så vi landade vid momentum. Som jag har fattat det betyder det att man har flow och att situationen gör att allt blir rätt och att man har kraften med sig. Utan vidare tankevurpor kan det överföras till torskfiske. Om fisken hugger när man har linan rätt ned och har påbörjat en uppåtgående rörelse så får man momentum och vevar glatt fisken i hamn. Om man har snedlina och ingen feeling så blir resultatet det motsatta, kraften verkar kontraproduktivt och fisken släpper från kroken.

När vi fiskar har jag fått det mindre smickrande tillmälet ryck-och-knyck-Lindis, vilket jag inte själv instämmer i. De påstår att jag inte har något momentum, med andra ord. Jag håller inte med.

För första gången i livet har jag dragit på mig en illvillig förkylning som slagit sig på stämbanden. Jag kan inte prata. Lugnt och skönt, säger sambon. Orättvist och handikappande, tycker jag. Jag har kommit på ett antal sätt att påkalla uppmärksamhet. Petningar funkar om samtalsobjektet är i absolut närhet. Handklapp vid fem meters avstånd eller längre och om det är ännu längre än så måste jag veva med armarna i en slags hip-hop-hooray-gest som känns lite nittiotal. Jag viskar när jag pratar med folk och nio gånger av tio viskar människor tillbaka. Även min lilla systerdotter. Idag viskade hon till mig:

– Ska vi ta den här brädan och skjuta en älg?

– Jaa, det gör vi, viskade jag tillbaka.

Så vi smög bakom lagårn och sköt en på låtsas.

4 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Inger
    Apr 13, 2012 @ 06:34:53

    Ja du Linda, det var ju tråkigt för dig att inte kunna prata. När du återfått din ljuva stämma kan du väl ringa så vi kan boka in en date. Det var allt för länge sen vi talades vid annat än bara hej och snabba möten vid diverse träningar. Puss från Inger-finger.

    Svara

  2. Linda
    Apr 13, 2012 @ 08:10:26

    Åh! Ljuvlighet! Jaa, gärna! Jag har en helvetisk massa torsk om du är sugen!

    Svara

  3. Anna
    Apr 13, 2012 @ 14:45:25

    Hoppas du får tillbaka rösten snart. Jag vill höra hur ni har haft det när vi ses på måndag. Kram

    Svara

  4. Linda
    Apr 13, 2012 @ 16:49:28

    Ja:) Äntligen!

    Svara

Kommentera

