Att läsa om livet stod still

Belinda Bauers andra böcker, Darkside och Finders Keepers. De två ligger likt tickande bomber i min alibris-korg. Blacklands var helt underbar och av recensioner att döma håller hon måttet även i fortsättningen.

Stuart Macbride (med RRR) och uppföljarna till Cold Granite. Han är jag sugen på.

Arne Dahl kommer med en ny bok nu i maj – Hela havet stormar, heter den. Den skulle jag haft i Norge då det blåste tolv sekundmeter.

Veckans jerka hos Annika tar upp frågan

Hur många sidor/kapitel ger du en bok innan du lägger undan den om den inte tilltalar dig över huvud taget?

Alla som läst litteraturvetenskap i olika former har antagligen känt av lästvånget som infinner sig när man ska analysera/recensera/presentera/tentera en eller flera böcker. Därför har jag väldigt svårt att läsa sådant som jag av andra förväntas läsa. Får jag välja själv är det helt annat och då kan jag lägga bort boken om den inte passar mig, utan att ha dåligt samvete. Men om det är utifrån någon kurs eller från jobbet pålagt, så blir det automatiskt jobbigt. Om jag har tidspress blir det jobbigt. Har jag själv ålagt elever att läsa vissa böcker, uppstår även detta måste trots att uppdragsgivaren inte är någon annan än jag själv. Så det är ett psykologiskt studium i sig, denna läsmotvilja som uppstår i en annars så läsglad person.

Men när jag väljer själv väljer jag ju sånt som känns högintressant så därför är det sällan jag lägger ned en bok jag köpt/förvärvat/lånat eller stulit:)

10 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Henrik Johansson
    Apr 20, 2012 @ 13:37:01

    Jag läser ungefär likadant. Det jag väljer själv är ganska omsorgsfullt valt och läses oftast ut.

    Svara

  2. Monika
    Apr 20, 2012 @ 15:17:11

    Ja, det där känner jag igen. Nu har jag sällan problemet att andra väljer min läsning och det jag väljer själv läser jag ut. Nu när jag tänker på det så är det nog samma symptom som gäller mat; tar jag maten själv så äter jag upp, om andra lägger upp den så kan jag lämna… Hmm, jag börjar fundera lite på hur mycket spår barndomen faktiskt sätter 🙂

    Svara

  3. blogg_bohemen
    Apr 20, 2012 @ 17:28:49

    Ja, usch det där med måste-läsning är alltid ett gissel. Vissa facklitterära böcker under ens studietid var nästan omöjliga att ta sig igenom trots lagom stor text och lämpligt typsnitt, illustrerande bilder med grafer och annat, etc. Aldrig är väl städning så lockande som just vid måste-läsning … Även den typ av läsning som jag som 19-20-åring tog mig igenom (eller inte tog mig igenom) på litteraturvetenskapen var emellanåt plågsam. Faktum är att jag första året efter mina litt.vet.studier hade svårt för att över huvud taget läsa och det är nog därför jag numera är så luststyrd i min läsning trots att det gått många år.

    Svara

    • Linda
      Apr 21, 2012 @ 14:36:25

      Jag överdoserar tramsböcker tills jag blir less på ytligheter och då kan jag klämma till med nån Morrisson eller PO Enqvist och bara älska det. Men jag kommer aldrig mer läsa Dostojevskij frivilligt tror jag. Men vad vet man?

      Svara

  4. Lottens Bokblogg
    Apr 21, 2012 @ 11:31:39

    Håller helt med. Just det där med rekommenderade böcker eller böcker man fått, eller böcker man av någon anledning måste läsa är det mest problematiska.

    Svara

    • Linda
      Apr 21, 2012 @ 14:39:09

      Jag minns att jag fick böcker av min pappa när jag var tonåring – sedelärande skittråkiga saker som skulle guida mig in i vuxenvärlden. Jag läste tusen gånger hellre Stephen King eller Margit Sandemo för den delen:) Snacka om att ungdomsböckerna blivit bättre sedan dess!

      Svara

  5. Boktjuven/ingerun
    Apr 22, 2012 @ 10:00:37

    Jaså. Stjäl du böcker också?

    Svara

  6. Linda
    Apr 22, 2012 @ 13:04:01

    Ehm…inte så ofta

    Svara

Kommentera

