Mellansel, sing Hallelujah!

Hur kan det komma sig att två killar flyttar från Chicago till en liten, bortglömd och i marginalen placerad by? Det handlar om Mellansel, givetvis. Där finns en folkhögskola som ståtar med en gospellinje. Den som undervisar där är Karin Öberg, som är en alldeles otroligt begåvad sångerska. Jonas Öberg, som jag haft som körledare, jobbar också där. Han kan spela på allt, tror jag och jag inser mer och mer vilken tur vi hade som fick honom som körledare. Skolan och dessa två personer är anledningen till att det kommer gospelkillar från staterna till nämnda by.

Jag, mästerboktipsaren och ögonbrynsfarbrorn var på Folkets Park igår och såg deras uppsättning som var en tribute till Whitney Houston. Övik Big Band brassade på och gospellinjen körade och det var märkligt men underbart att de lyckades uppbåda  big-mama-bosom-swaying-handklapps-gospelgung trots att vi i publiken är styltiga svennetöntar och norrländskt pinnstela bortom allt förstånd. Det enda som kan lösa upp polcirkellederna är lite hembränt, men eftersom det var gospel på agendan så var det inte aktuellt. I och för sig blir det inte så mycket groove med hembränt heller, men det har den effekten att folk inte blir panikslagna när de förväntas stå upp och klappa i händerna. Samtidigt!

Man ska inte jämföra människor med varandra. Men det gjorde jag. Man kan säga att det blev ett-noll till gospelkören i groove-matchen. Publiken ville dansa, men när en hord av medelålders människor ska jazza på så blir det inte mer än knyckiga knäböjar och osäker handklappstakt.

Whitney Houston har väldigt många hits och Karin Öberg sjöng så jag fick knottror på benen. Trumpeterna och trombonerna blåste på, Parken var fullsmockad och några killar från Chicago fick mig att tänka på Harlem, trånga vitmålade baptistkyrkor och det tragiska faktum att Whitney Houston som hade allt, gjorde som Elvis och knarkade ihjäl sig.

3 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Liz
    Apr 28, 2012 @ 19:43:50

    Hej, jag har utmanat dig i 11 frågors-utmaningen som vandrar runt på olika bokbloggar nu. Vore kul om du ville vara med:

    http://bokliz.blogspot.se/2012/04/utmaning-11-fragor-och-11-svar.html

    Svara

  2. Linda
    Apr 29, 2012 @ 08:24:42

    Självans!

    Svara

  3. bokoholist
    Apr 29, 2012 @ 15:20:13

    Min gamla skolkompis Johan undervisar också där. Mycket duktig musiker. ROLIGT med bra utbildning på oväntade platser…!

    Svara

Kommentera

