Osynk, till skillnad från Justin Timberlake

Jag begav mig till PARKBIBBLAN för att hitta Styggelsen av Amanda Hellberg, men den var minsann utlånad och inte tillgänglig inom överskådlig framtid. Säkert en hel vecka eller något. Så då gjorde jag något som jag ogillar – jag började med uppföljaren Döden på en blek häst. Den är väldigt skrämslig den också, men inte lika GAAHH!!! som Jag väntar under mossan.

Maja Grå heter huvudpersonen som åker till Oxford för att studera konst. Hon blir genast kompis med Nikita och Ash och känner gemenskap med dem. Jag vet ju inte vad som hänt i Styggelsen, men något traumatiskt är det eftersom Maja verkar ha haft en allt annat än harmonisk barndom som hemsöker henne fortfarande. Hellberg är, som jag tidigare nämnt, väldigt duktig på att skapa spänning och skräck och hon gör det även  den här boken. Vissa partier påminner mig om Mr King och det där förfärliga hotellrummet han skrev om i 1408. I Majas rum finns det märkligheter vill jag lova.

Dessutom har hon en mordhistoria på halsen och den som mördats är hennes mamma som inte tagit någon särskilt aktiv roll i Majas liv, vad jag kan se. Och titeln Döden på en blek häst är intressant och måste anspela på något annan titel, men jag har inte forskat i det. Är det någon som vet?

Det är mycket konstsnack och jag förstår att Stina som tipsade mig om boken gillar den, bildmänniska som hon är. Jag gillar Amanda Hellberg och jag tycker att hon skriver bra, ganska opretentiöst och hon värnar om sina karaktärer och lägger ett skimmer av mystik över vissa. Det är som om alla personer i hennes bok är något mer än vad man ser på ytan och inte på det sättet att de medvetet döljer saker, utan författaren väljer att berätta delar bara. Men jag borde nog ha läst Styggelsen först, därav osynket.

6 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Stina
    Maj 30, 2012 @ 10:56:36

    Döden på en blek häst är ju titeln på ett konstverk som förekommer i berättelsen, om jag inte minns fel var det William Turner och då torde bilden vara denna:
    http://www.bbc.co.uk/arts/multimedia/turner/index_item_5.shtml

    Styggelsen är rätt annorlunda jämfört med denna bok. Kusligare på många sätt (även om Majas rum i Oxford är kusligt nog!) och utan inslag av kriminalhistoria (om jag inte minns fel) även om där också finns ond, bråd död. Den utspelar sig i två olika tidsplan, dels den nutid där Maja Grå hemsöks av någon som genom henne vill utkräva hämnd, och dels det förflutna, där denna person blir utsatt för fasansfulla övergrepp. Boken är ganska kort och på många sätt elegantare än sin uppföljare. Kanske mer minimalistisk?? Nu måste du läsa boken för att förstå hur jag menar och bekräfta om jag har rätt eller om jag är ute och cyklar. Det börjar vara rätt länge sedan jag läste boken…

    Jag föreställer mig att Amanda Hellberg liksom prövar sig igenom olika genrer med skräcken som gemensam nämnare. Jag tycker inte heller att hon är helt färdig som författare, men jag gillar verkligen att följa hennes utveckling. 🙂

    Svara

  2. Linda
    Maj 30, 2012 @ 11:02:46

    Det stämmer:) Och jag ska läsa Styggelsen men väntar snällt i lånekön. Jag håller på med en intervju med Amanda Hellberg och det är rätt roligt att höra hur hon resonerar. Den kommer på Swedish Zombie i morgon hoppas jag om jag får som jag vill.

    Svara

  3. Nike Bengtzelius
    Maj 30, 2012 @ 15:56:56

    AHA! Det är samma författare, alltså. Som har skrivit Mossan-boken, menar jag. Skönt att få göra den kopplingen ^^

    Svara

  4. Maria
    Maj 30, 2012 @ 16:01:09

    Du borde verkligen gå en skrivarkurs du..

    Svara

Kommentera

