Junijerka

Har du bokat en resa någon gång bara för att själv få uppleva en miljö som du har läst om i en bok? Om inte, skulle du kunna tänka dig att göra det?

Bästa frågan hittills, Annika!  Väldigt rolig att fundera på. För mig är miljöerna viktiga i böcker och jag blir alltid glad om handlingen utspelar sig på något ställe där jag varit. Jag vet inte varför jag går igång på det, men något särskilt är det. Sedan kan det vara miljöer som tilltalar mig trots att jag inte varit där, som bergen och prärierna i Wyoming som Annie Proulx skriver om i Brokeback Mountain. Till saken hör att jag är hästtjej.

Sedan Anne Rice skrev om Lestat och kompani som höll till i New Orleans så har den staden fastnat. Det blev inte bättre av att Charlaine Harris använder Bon Temps som fond för Sookies öden och äventyr. Amerikanska södern, mmm. Träskmarker och värme borde inte tilltala en norrlänning som jag, men det är nåt speciellt med det där krokodiltäta, moon-over-bourbon-streetområdet som lockar mig enormt.

10 reaktioner på ”Junijerka

  1. New Orleans (vi var där innan Katrina och förödelsen) var en häftig upplevelse. Vi firade nyår där. Har bott i amerikanska södern, och tja…. det är speciellt;-)

  2. Jag håller, helt uppenbart, med om New Orleans. Jag köpte en bok om Cajunköket enbart på grund av att jag tycker att det verkar vara en fantastisk stad (och sedan dess säger jag att jag lagar mat enligt Cajunprincipen – det smakar gott men ser för jävligt ut).

Kommentera

