Förhatliga grepp i litteraturen – bokbloggsjerka

Annika har skrivit ned en ny jerkafråga som var rätt svår, måste jag säga.

Finns det några berättartekniska detaljer som författarna använder sig av som  du kan störa dig på? Var specifik och ge exempel om du kan!

Förutom kursiva mördare eller överhvudtaget partier i kursiv stil, finns det en sak som stör mig när jag läser och det är när huvdpersonen gör helt sinnessjuka val och hamnar i farliga eller statiska situationer som följd. Det behöver inte alltid vara skräckvarianten – NEEEJ GÅ INTE IN GENOM DEN DÖRREN – utan lite mer som att Franscesca borde följa med Robert Kincaid istället för att stanna på farmen i Broarna i Madison County eller att Ruth i Stekta Gröna Tomater inte borde gifta sig med Frank eftersom man vet att han kommer att slå henne. Men å andra sidan – vad skulle det bli för story då om människor skulle göra ”rätt”.

Jag kan också störa mig på onödiga karaktärer, som jag kallar dem. Jag har två exempel. Den första är Carl von Post i Till offer åt Molok. Han är bara ett riktigt svin och jävlas med alla hela tiden. Visst kan han vara vettig för intrigen, men det kan inte finnas sådana människor på riktigt. Den andra är ofta förekommande i deckare, senast jag stötte på honom (men det kan vara en hon också) var i Hjort och Rosenfeldts bok Det fördolda, då en viss Haraldsson gjorde entré. Han var less, gnällig, otillfredsställd, inkompetent, ointelligent, otrogen och osade dålig karma. Blä. Jag får eksem.

10 reaktioner på ”Förhatliga grepp i litteraturen – bokbloggsjerka

  1. Jag förstår själv inte innebörden med onödiga karaktärer, det känns bara som en onödig utfyllnad. Men ifall de har en viktig roll för handlingen kan ju de korta gästspelen vara bra att ha 🙂

  2. Jag håller med om båda 🙂 Den första kan jag bättre förstå, för som sagt, det blir ju liksom ingen bok/film om ingen gör fel.

  3. Hej! Som sagt var, vad vore böcker utan lite spänning…..? Men vissa kan vara väl förutsägande precis som du säger. Ha en fortsatt trevlig midsommar!

  4. Det är sällan som jag upplever en karaktär som överflödig. Visst kan en del vara irriterande, men det är sällan som jag ifrågasätter deras medverkan. Kanske borde bli lite mer kritisk… 🙂

    • Man stör sig väl på olika saker -men oftast har de här bråkiga typerna något syfte i boken, eller representerar en kritisk allmänhet.

Kommentera

