Jag har aldrig tänkt på brottning förut

Medan andra roat sig i midsommartid så har jag legat sjuk framför teven och hamnat på de mest obskyra program som jag aldrig annars skulle ha tittat på. Ett sånt var en dokumentär om Ara Abrahamian och hans väg tillbaka till OS. Det gick inte så vidare värst bra med det men min reflektion är denna: vilken fysisk sport brottning är! Det borde inte vara en överraskning och visst har jag sett bitar av brottningsmatcher där näsor pressas in i armhålor och skrev och muskulösa män och kvinnor kastas upp i luften som om de vägde ingenting, men nu fick man ju se hur de är i övrigt. Abrahamian väger i vanliga fall 92 kilo, men brottas i 84-kilosklassen och går ned 8 kilo veckan innan match. Det innebär en del bastning och efter han vägt in sig på 84,00 så klunkade han i sig litervis med vatten, gainomax, sportdryck, mera vatten och lite till av varje.

Brottning måste vara den bästa boten mot svårbehandlad homofobi eftersom de hela tiden, även när de inte brottas, klappar och klämmer på varandra, Ara och hans kompisar. Det bastas och masseras oupphörligen och det måste vara helt underbart att ena sekunden kärvänligt massera polaren i bastun för att nästa sekund knövla ihop honom ute på brottarmattan. Jag skulle fasen vilja träna brottning för himmel så vältränade de är.

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Anneli
    Jun 23, 2012 @ 20:30:08

    Tjena sjuklingen, jag har en bok (ev hade en) om boxning som var intressant och bra. Synneligen förvånande då jag tycker Boxning och liknande sporter är skittråkiga. Egentligen. Men allt har sin tjusning bara man sätter sig in i det.

    Svara

  2. Linda
    Jun 23, 2012 @ 21:20:00

    Hello:-) Jag håller med -man kan verkligen förvåna sig själv och förundras över SVTs underbara dokumentärtradition.

    Svara

Kommentera

