Kontamination av brottsplats

Doris och jag gjorde nog antagligen något brottsligt igår under fotbollsskolan på Tallparken. Det hade varit inbrott under natten, för hundrasjuttiofjärde gången, så vi suckade, sopade bort glas och bar ut ett bord som antagligen varit ett hett föremål för en brottsplatsundersökning, om vi inte hade varit så blasé och inriktade på fotbollsungarnas lunch.

Kort därefter kommer polisen – med tre man! Vi väntade oss säkrande av fingeravtryck, plastpåsar med viktiga bevis, ficklampor och kanske en utskällning för att vi kontaminerat brottsplatsen. Men nä. Ingenting. Polisen in charge var väldigt seriös och gick omkring inne i klubbstugan och tittade allvarligt på glaskross och en uppbruten dörr och det kändes nästan lite komiskt.

Mina nya kompisar – Doris, Siri, Göta och Babbe ironiserade ganska hårt över polismakten. Jag visste inte att äldre damer kunde vara så vassa – men jag hör och lär. Dagens lärdomar är att senilitet beror på aluminiumkastruller, att köttbullar med fördel värms i buljong (kött, inte höns) och att ordningsmakten antagligen borde se över sina brottsprioriteringar och lyssna lite mer på GW, som tydligen går hem hos damerna.

Jag läser Belinda Bauers Darkside – Skuggsida på svenska och där kontaminerar huvudpersonen Jonas Holly också en brottsplats. Så jag känner mig lite kompis med honom nu.

Kommentera

