Tematrio – tre titlar med djur

Jag har följt bl a TinaO när hon skriver om Lyrans olika teman, men det är inte förrän nu som jag fått tummen ur och hängt på tåget. Uppdraget lyder: Berätta om tre boktitlar som innehåller ett (eller flera) djur! Åh va roligt! Åh va roligt (Papi Raul)

Harens År – Arto Paasilinna

Detta är en typisk Paasilinnabok och den första jag läste av den i mitt tycke smått galne och tidvis eminenta finländske författaren. Det jag minns var att en medelålders man fick nog av sin statiska vardag och begav sig ut på en road trip med en hare som han hittat efter vägkanten. Jag tycker att Paasilinna är jätterolig.

A Dog Year – Jon Katz

Jag är svag för djur och denna bok handlar om en klok farbror och hans relation till en ganska störd border collie. Dels får man veta mer om hur han gör för att hunden ska må bättre och sedan är det många iakttagelser om djur och deras olika lynne. Förnämlig bok.

Water for elephants – Sara Gruen

En bok jag föll för och som många läst eller sett filmversionen av. Ett kringresande cirkussällskap under depressionen skildras. Det är en kärlekshistoria som samtidigt innehåller många fina människoporträtt.  Den ska man garanterat läsa om man inte redan gjort det.

Kommentera

