Veckans jerka

Frågan som Annika ställer den här veckan Vilka böcker önskar du att du ännu inte läst – tål verkligen att tänkas på, som vanligt. Annika nämner böckerna om Lisbeth Salander och jag instämmer verkligen i det. Himmel vad jag längtade efter sista boken i den trilogin. Av någon anledning är det väldigt förträffligt med böcker i serier, förutsatt att de är välskrivna, trovärdiga eller bara bra helt enkelt.

Jag önskar att jag ännu inte läst Bröderna Lejonhjärta eller Ronja Rövardotter. Jag skulle gärna haft kvar Kings Lisey’s Story, mycket för att jag läste den på en kvällsvarm balkong i södra Spanien. Ibland saknar jag nog känslan jag hade när jag läste lika mycket som själva boken.

17 reaktioner på ”Veckans jerka

  1. Är faktiskt osäker på om jag har läst Bröderna Lejonhjärta och Ronja Rövardotter… Tror att det var filmerna som gällde för min del när jag växte upp. Nu vill jag däremot gärna läsa Astrid Lindgrens böcker!

  2. Jag läste inte Milleniumtrilogin förrän ganska sent, alla tre böckerna hade kommit ut då. Det var tur för jag hade nog knappt klarat att vänta.

  3. Bröderna Lejonhjärta var min favorit som barn och jo, det skulle vara kul att få läsa den som första gången. Är lite osäker på om jag har läst Ronja Rövardotter eller bara sätt filmen.

  4. Jag tror också att många läsupplevelser påverkas av var, när, hur man läste boken. Jag läste t ex DaVinci-koden under en rundresa i Europa där vi var i London och Paris. Häftigt att verkligen granska Mona Lisa på Louvren och se om det han skrev i boken stämde.

  5. Jag undrar precis som BokMamma om jag verkligen läst Bröderna Lejonhjärta och Ronja Rövardotter ordentligt, eller om jag främst kopplar till filmerna. Oavsett skulle jag gärna läsa dem igen 🙂

Kommentera

