Sommarens läsrapport

Jag har påbörjat flera böcker men inte slutfört så många denna sommar. Trots att jag haft sommarlov, har jag inte riktigt haft den där läsflytet som brukar infinna sig sommartid. En stor bov i dramat är ett improviserat husköp med renovering därtill – det tar tid och kraft att hålla på och greja med hus. Dessa små böcker har jag lyckats slutföra:

 

 

 

 

Darkside – Belinda Bauer. En bok som utspelar sig i England och en efterlängtad andra bok av författaren till Blacklands som var helt underbar. Jag fick inte samma vibb alls av den här boken, men flera andra har läst den och tyckt om. Se recensioner hos och dagarna går.., Läsa och lyssna och Bibliotekskatten

Deadlocked – Charlaine Harris. Senaste boken om Sookie Stackhouse. Sookie är som alltid en kär bekantskap att återknyta till. Harris håller på att avrunda tror jag och det märks att hon börjar tappa tempo. Men jag tycker om boken ändå.

Döden på en blek häst, Tistelblomman – Amanda Hellberg. En ganska nyutgiven svensk författare som jag upptäckt i år och som jag dessutom intervjuat här.

Jag väntar under mossan – Amanda Hellberg. Åh! Hjälp! Riktigt otäck, spöklik ungdomsbok med folktro och gamla nordiska väsen.

Särskild – Nene Ormes. Svensk urban fantasy som utspelar sig i Malmö och handlar om Udda, som visar sig tillhöra en övernaturlig befolkning som kallas sära. Ett tips!

Heartless – Gail Carriger. Jag gillar ju henne skarpt, men Heartless var rätt tråkig. Handlar om den själlösa Alexia Maccon och hennes umbäranden och bedrifter i 1800-talets London. Det kryllar av vampyrer och varulvar och är väldigt roligt skrivet.

 

Blameless – Gail Carriger. Samma huvudperson som ovan i serien som heter The Parasol Protectorate. Väldigt fafafa och rekommenderas till anglofiler.

Den döende dandyn – Mari Jungstedt. Nä! Inte min grej alls.

Eld – Sara Bergmark Elfgren, Mats Strandberg. Mjo, trots att första boken Cirkeln inte var jätteintressant så tar sig denna Fucking Åmål-aktiga bok med övernaturligheter och kamp mot ondskan riktigt rejält och håller mig fången. Bra bok, kommer en uppföljare nästa år som ska heta Nyckeln.

I Dödsskuggans land – Alden Bell. Läste den på engelska och fick den svenska översättningen nu och den är jäkligt bra. Har tjatat om den tidigare i olika sammanhang, men det är ett hett tips om du inte läst den. Handlar om 15-åriga Temple som ska överleva i en zombiemyllrande framtidsvärld och Temple är en riktigt skön tjej.

4 kommentarer (+lägga till din?)

  1. lasaochlyssna
    Sep 04, 2012 @ 12:49:02

    Amanda Hellberg är jättebra! Och jag gillar hennes blogg också!

    Svara

  2. Linda
    Sep 04, 2012 @ 18:28:19

    Jag håller verkligen med:) Har du läst Jag väntar under mossan?

    Svara

  3. TinaO
    Sep 05, 2012 @ 06:53:58

    Köpt hus! Grattis! 🙂

    Svara

  4. Linda
    Sep 05, 2012 @ 18:11:15

    Ja det händer grejer helt plötsligt:)

    Svara

Kommentera

