The Parasol Protectorate – Nr 5

Bok nummer fem i the Parasol Protectorate är rätt så bra den med. Jag tycker om Gail Carrigers böcker, men jag tror att det är lite för mycket prat och lite för lite verkstad för att jag ska älska hennes böcker helt och hållet. Det som är roligt i den här femte boken om Alexia Maccon och hennes entourage är hennes lilla baby Prudence, som har en slags själslukarförmåga och som absorberar andras kraft. Så Alexia måste använda sin själlöshet för att häva dotterns olika övernaturliga tillstånd.

Ja, det låter knäppt, men det är ganska kul.

Jag tror också att jag numer är bekant med det Carrigerska språket och hennes sätt att uttrycka sig. Från början blev jag alldeles betuttad i det och skrattade högt, medan jag nu är lite mer blasé och småfnissar på sin höjd emellanåt. Alexia ska iallafall åka till Egypten för att träffa världens äldsta vampyrdrottning – Queen Matakara. Egypten har en massa gamla reliker och mumier som har märklig påverkan på de övernaturliga och temat att Alexia ska åka nånstans återkommer i varje bok.

Den stillsamme Professor Lyall visar sig också bära på en hemlighet och han och Biffy verkar utveckla en kärlekshistoria. Jag håller tummarna för dem!

Nu ska jag läsa klart!

Kommentera

