Vad är det som lockar dig att läsa den genre du föredrar?

Annikas litteratur och kulturblogg har ett spörsmål vaje helg som handlar om böcker. Den här gången vill hon ha svar på: 

Vad är det som lockar dig att läsa den genre/de genrer som du föredrar?

Överhuvudtaget är jag en ganska genreöverskridande person – jag gillar välskriven chiclit, smarta deckare, knasig urban fantasy, kall skräck och socialt medveten arbetarlitteratur. Men eftersom jag undviker diskbänksrealism och tragiska uppväxtskildringar läser jag sällan ”sånt”, trots att det kan vara väldigt bra böcker.

Den genre som lockar mig ibland är (själv)biografier. I vuxen ålder – med stormsteg annalkande 40-årsstreck – har jag läst några stycken och fascinerats av samtliga fastän på väldigt olika sätt. Först och främst är det väl ingen som skriver en biografi om han eller hon inte har något att berätta. Det är läckert att läsa om saker som man egentligen inte är intresserad av (typ Steve Jobs – Apple – elektronik), som i sitt sammanhang blir väldigt tilltalande. Man får liksom förklaringar till varför en logga som Apples ser ut som den gör, eller som med Henrietta Lacks – vad är det som ligger bakom vår cancerforskning i dag och hur tog det sin början. Så därför läser jag ibland biografier och det är inte dumt faktiskt.

15 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Helenas bokhylla
    Sep 15, 2012 @ 07:42:26

    Jag har faktiskt inte kommit in i biografi-läsandet än. De jag har läst har varit ganska torra, men jag kanske har valt fel böcker.

    Svara

  2. Stockholmsflickan
    Sep 15, 2012 @ 08:57:45

    Diskbänksrealism och tragiska uppväxtskildringar är något som jag också försöker undvika.

    Svara

  3. Boklusen
    Sep 15, 2012 @ 09:59:16

    Jag gillar också välskrivna chic-lits, men jag tycker att jag så sällan hittar sådana nuförtiden. Har du några bra tips?
    En intressant biografi är som sagt också intressant. Gillar det med!

    Svara

    • Linda
      Sep 15, 2012 @ 17:08:28

      Nä, det är det som är så svårt! Jag slukade Marian Keyes, men sedan hon slutade producera har jag inte hittat nåt som håller måttet tycker jag.

      Svara

  4. Monika
    Sep 15, 2012 @ 12:28:03

    Jag har några biografier stående olästa i hyllan. Det blir nog deras tid någon gång 🙂

    Svara

  5. bloggbohemen
    Sep 15, 2012 @ 12:36:20

    Biografi är en genre jag inte läser så mycket, eller typ inte alls …

    Svara

  6. ladywindermere83
    Sep 15, 2012 @ 13:11:02

    Har inte läst så många biografier än. Men de två du nämner verkar jätteintressanta. Har alltid undrat varför äpplet ser ut som det gör! 🙂

    Svara

  7. C.R.M. Nilsson
    Sep 15, 2012 @ 16:02:47

    Biografier kan ju ge en väldigt bra insikt i varför det ser ut som det gör (till exempel om man läser Stephen Frys biografi och inser att de flesta av de populära skådespelarna från den generationen var Oxbridgeelever). Det är ju väldigt spännande.

    Svara

  8. Carolina läser...
    Sep 16, 2012 @ 17:36:08

    Jag läser inte ofta biografier, men när jag väl gör det så stannar de (eller personen det handlar om) länge kvar i minnet. Det känns som att den jag läst om är någon jag känner.
    Alltså är jag kompis med Pavarotti, Lauren Bacall och andra kändisar. Inte illa!

    Svara

  9. Linda
    Sep 17, 2012 @ 17:40:29

    Ja – det är så jag menar! Det är intressant i lagom dos.

    Svara

  10. Anneli
    Sep 17, 2012 @ 18:44:34

    ”Tänk om?” Är en frågeställning som gör att jag gärna läser Sifi men även apokalypser , dessutom är de ofta långt från köksbänken.
    Dock osäker på om biografilustan kommer med åldern, men det är ändå kul när en bok även bildar en och ger en aha-upplevelser. Eller ett gott skratt.

    Svara

Kommentera

