Drömbokhandeln – Laurence Cossé

Det är med kluvna känslor jag läser boken som jag suktat efter länge och som jag bara råkade ha turen att få tag på häromveckan på Parkbibblan. Huvudpersonerna Francesca och Van startar en bokhandel – Au Bon Roman – där de, med hjälp av åtta oberoende bedömare, tar in kvalitetsböcker i sortimentet. Francesca, som kommer från en välbärgad släkt, marknadsför bokhandeln skickligt och det går som hejsan med försäljningen. Van har ett lite skumt förflutet, men hans hängivna kärlek till böcker skapar en balans i diskussionen som sedan följer. För visst blir det tjafs!

Vissa blir förbannade på bokhandelns ägare eftersom de säger sig tillhöra den goda smaken. Det blir en fråga om fint och fult, men Van och Francesca vill inte framstå som kulturelitistiska snobbar, utan de vill bara vara säkra på att alla böcker i deras sortiment är bra. Jag har alltid lite svårt med klassificeringen av bra/dåligt i ljuset av fult/fint när det gäller böcker. En bra historia är en bra historia och kan ta sig tusen olika uttryck, menar jag.

Hursomhelst, jag är så jäkla avundsjuk på Van som dagarna i ända läser böcker, beställer och säljer böcker och alla som kommer in i butiken är glada och intresserade. De som inte är överens med bokhandelns agenda bedriver sina kampanjer på nätet, vilket känns väldigt aktuellt. En annan sak som jag tar fasta på är att Van hävdar att man kan veta om en bok är fantastisk efter 20 sidor. Jag tror på det jag med. Man brukar ju säga 100 sidor, men riktigt bra böcker avslöjar sig på en gång.

Det blir otäckt när Van och Francesca börjar bli förföljda och hotade av människor som inte gillar att de har framgång. Boken känns babbligt sorglös på ett franskt sätt (om jag får vara så fördomsfull) men sedan blir den mörkare och mer hotfull. Porträtten av Van och Francesca blir alltmer komplexa och boken är mångordig och flödande i språket, om du förstår vad jag menar. Man blir liksom överfallen av ord! Drömbokhandeln är absolut en bok för boknördar eftersom den är sinnebilden för många läsares dröm – att få jobba i en bokhandel under dessa fantastiska premisser(förutom trakasserierna då). Très bien, Mesdames et Messieurs!

2 reaktioner på ”Drömbokhandeln – Laurence Cossé

  1. Både ja och nej – ja för att den är underbar på sitt vis och kan tala till både dig och mig med bokälskarens hela hjärta, men nej eftersom den är lite lik igelkotten i språket och den boken var ju du inte så förtjust i. Du får väl låna den efter mig – jag är klar!

Kommentera

