Tematrio – Titelyrken

Lyran har gnuggat sina geniknölar och kommit med en rätt svår trio. Berätta om tre romaner/böcker/texter som innehåller ett yrke i titeln. Här är mina tre.

1. The Help av Kathryn Stockett. Den unga vita kvinnan Skeeter ger sig i kast med att skriva en intervjubok om de svarta hemhjälpernas arbetssituation i 60-talets amerikanska söder. Härliga karaktärer och intressant samhällsskildring som kanske inte är så historisk som man tänker sig. Väldigt fin bok.

2. Vävarnas barn av Per Anders Fogelström. Läste den för längesedan, men jag minns ett smutsigt Stockholm och arbetarnas historia. Starkt arbetarperspektiv och en varm kärlekshistoria.

3. Parfymen – en mördares historia av Patrick Süskind. Den märklige och ganska otäcka huvudpersonen Grenouille föds under vidriga omständigheter och det visar sig att han inte har någon kroppslukt och kan passera obemärkt bland både djur och människor. Han lägger sig vinn om att skapa den ultimata parfymen – doften av jungfru – så han börjar mörda unga tjejer för att finna den perfekta doften. Mördare kanske inte är ett traditionellt yrke, men jag blev så sugen att berätta om den här speciella boken.

10 kommentarer (+lägga till din?)

  1. bloggbohemen
    Okt 08, 2012 @ 12:37:52

    Tre bra böcker! Fogelström är lite av en favorit bland svenska författare.

    Svara

  2. C.R.M. Nilsson
    Okt 08, 2012 @ 14:35:23

    Jag har bara läst Parfymen av dessa och det var en väldigt speciell bok som jag minns det. The Help är jag nyfiken på.

    Svara

  3. ochdagarnagar
    Okt 08, 2012 @ 16:02:30

    Nära att jag valde The Help också. Den är bra, och filmen är bra!

    Svara

  4. Lena
    Okt 08, 2012 @ 16:23:42

    Här var det tre böcker som jag inte läst.

    Svara

  5. Maria
    Okt 08, 2012 @ 19:01:06

    Parfymen är ruskigt bra. Och yrkesmördare är ett yrke i Terry Pratchetts böcker. The Help har jag inte läst men den svenska utgåvan väntar i bokhyllan. Och filmen var bra. Fogelström är en sån där författare som jag länge känt att jag borde läsa.

    Svara

  6. Sara Pepparkaka
    Okt 09, 2012 @ 18:35:38

    ”The help” funderade jag också på att ha med. Men valde inte den sist och slutligen.

    Svara

Kommentera

