Tunga verk

Det slog mig när jag höll på att läsa Flickan från ingenstans att vissa böcker är förbaskat tunga. Jag funderade vidare – kanske är Det den tyngsta bok jag läst rent viktmässigt, men jag har den inte med hårdpärm så jag kan inte väga den. Men Deathly Hallows har jag, trots att den sorgligt nog förlorat ett hörn då syrrans bäver till jämthund gick loss på den i sina valpår. Så den är lite lättare än vad den ursprungligen var.

HP and the Half Blood Prince är också jättetung. Stephen Kings Duma Key med, och den är större i formatet men inte lika många sidor som de andra. Och den som startade hela projektet – Flickan från ingenstans, är en riktig fläskpjäs som jag redan påpekat.

Men vad väger dessa små nätta godsaker? Vilken väger mest och hur mycket? Här har vi listan:

1. HP and the Deathly Hallows – 1,6 kg

2. Duma Key – 1,4 kg

3. Flickan från Ingenstans – 1,1 kg

4. HP and the Half Blood Prince – 750 gram

6 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Anneli
    Okt 08, 2012 @ 12:16:19

    Haha, så du roar dig. Annan tryckning/ förlag och vikten ändras.

    Svara

  2. bokstavkommapunkt
    Okt 08, 2012 @ 12:30:48

    1,6 kilo var den förvisso värd. Man får se det som lite träning i vardagen kanske?

    Svara

  3. Systeryster
    Okt 08, 2012 @ 18:52:22

    Såhär i äldre dagar har bävern magproblem.förstår nu varför..men nu har du tyngder till ditt framtida hemgym!yääääj!!

    Svara

  4. Nike Bengtzelius
    Okt 17, 2012 @ 16:19:50

    Nu vet jag inte vilken version av Deathly Hlalows du har (den ser lite suspekt ut), men jag kan tänka mig att den svenska utgåvan av är desto tyngre. Den svenska HP-utgåvan är ju väldigt påkostad, med tjockt, tungt papper, extrasidor, grymt tunga pärmar etc etc…

    Svara

Kommentera

