Kaffe med musik – Karin Brunk-Holmqvist

Viola, Inez, Olga och Svea har syjunta och köper en reselott av en av damernas son. De vinner och åker ned till Tyskland på julmarknad i Schwerin. Damerna är väldigt olika och är som  Spice girls på sjuttio+. Viola är blyg och försynt, Svea är galen och super sig full (!!!), Olga är ganska burdus, men godhjärtad och Inez är vass och har hett humör. Gubbarna lämnas kvar hemma och damerna får laga köttbullar och frysa in så de äkta männen inte svälter ihjäl.

Det blir lite olika sedesamma små komplikationer när damerna åker buss ned till Tyskland och de stör sig kollektivt på Svea som är en fin östermalmstant som ser ned på de andra, lite mer bondska damerna. Om jag ska jämföra med några tanter som jag känner så ser jag inte särskilt många likheter. Jag tycker att damerna i boken, likt Spice girls återigen, känns konstruerade, ointressanta och platta. Visst visar det sig att Svea är ganska olycklig och därför beter sig så snorkigt som hon gör, men det räcker inte för att få mig på fall. Gulligt är det i allafall när Arvid därhemma saknar sin gumma och längtar tills hon kommer hem.

Karin Brunk-Holmqvist har tidigare skrivit Sirila gentlemän sökes och det verkar som om det finns två läger, när man läser vad folk skrivit om den. Jag kan tänka mig att de som gillat Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann även gillar Brunk-Holmqvist, medan andra tycker att det är skitdåligt. Språket är väldigt vardagligt och Ture Sventon-gemytligt. Det lilla samhället Brantevik skildras med värme och det är en författare som gillar det lite lantliga köping-Sverige, tycker jag mig märka. Jag är inte så förtjust utan betraktar Kaffe med musik som en långdragen gäspning.

2 reaktioner på ”Kaffe med musik – Karin Brunk-Holmqvist

Kommentera

