Jerka 12-15 oktober

Annikas populära jerka tuffar vidare och hon ställer dessa två frågor såhär i nobeltider.

Det har väl knappast gått någon förbi vem det var som vann Nobelpriset i litteratur, och en av veckans frågor är naturligtvis om det var rätt person som kammade hem priset?

Det verkar som om många har synpunkter på att Mo Yan fick litteraturpriset och rätt ofta går priset till en författare som jag aldrig läst eller hört talas om. Då är det svårt att tycka någonting överhuvudtaget. Jag är rätt intresserad av att höra om vem som får priset, men jag har aldrig köpt en bok enbart för att den skrivits av en pristagare. Lånat däremot, har jag gjort.

I dag kom jag hem från biblioteket med hela famnen full av böcker, och det beror inte på att jag är utan läsning, utan det hänger helt enkelt ihop med att jag är beroende av böcker. Vilket leder oss till fråga nummer två: hur många böcker finns just nu i din att-läsa-hög?

Jag har feta under the Dome av Stephen Kung på sängbordet och det är en lustig historia eftersom jag började läsa den i fjol höst, men lade av av för mig dolda anledningar. Nu har jag tagit upp den och den är så bra, och hemsk och engagerande. 865 sidor kan ha med läsuppehållet att göra. Annars har jag väl ett femtiotal titlar olästa på jobbet, hemma, i plattan och på väg från adlibris. Detta modesta antal är ganska lågt märker jag när jag läser era inlägg.

17 reaktioner på ”Jerka 12-15 oktober

  1. Under en tid köpte jag allt Myrorna hade vad det gäller asiatiska författare, så jag har faktiskt en av hans böcker. Men den är oläst. Jag bläddrade lite i den igår, men kände mig inte så superlockad.

    Jag önskar att jag bara hade 50 olästa böcker (och att jag kunde sluta köpa nya jämt och ständigt).

  2. Nu är det ju inte ngn tävling precis 🙂 Jag beundrar ibland dem som bara lånar/köper de böcker som de sedan läser. Det är karaktärsfast, jag tror hela tiden att jag ska läsa mer än vad jag hinner. Samtidigt så är det ju upptäckarglädjen i tips och annat som är härlig. Det är dubbelt det där med bokhyllevärmare.

    • Ja, det är nästan lika roligt att prata/läsa om böcker som att läsa dem. Men böcker som står för länge blir oftast stående för mig.

  3. Jag hoppas låna fler böcker i framtiden, men det är ju svårt att komma dit. Jag vill ju inte låna böcker nu när jag har så många egna olästa. För att jag inte ska glömma alla böcker jag vill läsa så måste jag ju köpa dem. Vilket ju gör att de olästa ökar vilket i sin tur gör att jag inte kan låna böcker 🙂

    • Egentligen är sidantalet inget problem, utan det är väl kanske så att boken är rätt grym och fruktansvärd så jag behövde återhämta mig lite.

Kommentera

