Under kupolen – Stephen King

Trehundra sidor in i boken, med ett läsavbrott på ett år, orienterar jag mig vidare i Stephen Kings bok som börjar lite oskyldigt med att döda fåglar regnar från himlen, tills det urartar med flygkrascher och andra maskinella och mänskliga haverier. Chester’s Mill, ett litet skitsamhälle i Maine, har helt plötsligt omgärdats av en osynlig men ogenomtränglig och farlig kupol som ställer till det för invånarna.

Alla typer finns och den ondaste är en bilförsäljare som också är någon slags religiös och politisk ledare, Big Jim Rennie. Han kör Hummer och går över lik för att få sin vilja fram. På det godas sida står Dale Barbara – Barbie, och han är den traditionella schyssta killen som alltid finns med i Kings böcker.

Jag vet varför jag slutade läsa. Några hundratal sidor in i texten händer sker en gruppvåldtäkt, som är så vidrig och verklighetstrogen och realistiskt återgiven och fruktansvärd. Jag vill krypa in i boken och skjuta dom jävlarna, men det går ju inte. Så jag gav upp en stund, men kom igen. Kupolen hårdrar de mänskliga egenskaperna och de som redan är lite taskiga blir lakejer till Big Jim, de som är svaga likaså, men de som tänker självständigt och kritiskt hamnar i de godas läger. Och befinner man sig där ligger man pyrt till.

Stephen King är så bra på att bygga karaktärer och han är även skicklig på att sätta ihop dem så att de triggar bra eller mindre bra beteenden. Detta har han gjort så många gånger förut, men det här scenariot med en kupol är ju något som han inte skrivit om förr. Det är ungefär som den klassiska deckaren med det slutna rummet, men här är det slutna rummet ett samhälle som ska fortsätta fungera på något icke-överstatligt vis. Jag undrar om det verkligen skulle bli sådär eller om det är en mardröm signerad King bara.

Gillar du författaren, så kommer du garanterat att även gilla den här boken eftersom Kings fans är, som jag, rätt okritiska. Men jag tycker att han målar ett scenario som är rätt amerikanskt och väldigt pessimistiskt. Är det så här han tror att ett samhälle kommer att urarta utan överstatlighet så finns det inte mycket hopp för mänskligheten. Jag har ju fortfarande svårt att tro att det finns så här onda människor – jag tänker hela tiden att det är fiktion – men det kanske inte är det egentligen. Verkligheten brukar överträffa dikten.

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Anneli
    Okt 15, 2012 @ 19:14:48

    Fördelen med att läsa om otäcka saker är att man kan snabbläsa de partierna så blir de lite mer ”suddiga” öch lättare att uthärda. Har du läst klart boken- finns det något hopp om godhet i den?

    Svara

  2. Linda
    Okt 15, 2012 @ 20:03:17

    Jag är inte färdig än och jag vill inte spoila nåt men det finns absolut hopp om godhet. Just nu har ondskan övertaget men det vänder nog snart känns det som.

    Svara

Kommentera

