Top Ten Tuesday

I Nilmas bokhylla hittade jag den här topplistan som ska innefatta topp-tioförfattare inom en särskild genre. Hmm. Svårt men jag lyckades knåpa ihop dessa. Min valda genre är skräck/thriller. Vissa är i periferin, men ändå. Nu har jag alltså gått in för att lista författare som är duktiga på att skriva spännande, och särskilt i den bok jag nämner. Originalidén kommer från The Broke and the Bookish.

1. Stephen King – MEN så otippat att han kom först

2. Stieg Larsson – Millenniumtrilogin

3. John Grisham – Firman, Pelikanfallet, A Time to kill och en drös till

4. Michael Chrichton – Jurassic Park

5. Thomas Harris – När lammen tystnar

6. Jens Lapidus – Snabba Cash (har inte läst någon av hans andra böcker)

7. Suzanne Collins – Hungerspelen

8. Liza Marklund – Sprängaren. Jaa faktiskt. Jag tyckte att den var så skitspännande när den kom, men jag vet inte om jag skulle tycka samma om jag läste den idag.

Sedan tog det slut. Jag kommer inte på flera och det antagligen för att jag läser så olika genrer hela tiden. Jag tror att mitt spänningsläsande har fått ge vika för annat, men jag kan inte riktigt peka på vad. Alla utom Hungerspelen och stephen är böcker jag läst för längesen. Och notering nummer två – alla titlar jag nämnt har blivit film.

Kommentera

