Bokbloggsjerka

Finns det någon bok/författare/karaktär som har inspirerat dig så pass mycket att du har bytt yrke, skaffat dig en ny hobby eller tagit ett kliv ut i det okända på annat sätt? Detta undrar Annika över och jag har försökt att svara, men jag lyckas inte så bra tyvärr.

Det jag kan ta efter i böcker är inte så sällan uttryck och talesätt. Whatever floats your boat, är ett sånt men jag kommer inte ihåg ifrån vilken bok jag fått det. Tycker det är ett helt lysande uttryck, som jag använt ofta. Ett annat sätt att påverkas av böcker är att man diskuterar knasigheter som man läst med vänner som läst samma sak. Som nu när jag längtar efter senaste Marian Keyes (som FORTFARANDE inte kommit) och diskuterar Angels med min syster, där Margaret under sin sejour i LA funderar på att ”getting her butthole bleached”. Jag menar inte att jag överväger samma sak utan förundras väl mer över att det ens är möjligt att göra nåt sånt.

Jag tycker också att Sookie är rätt söt med hennes word of the day, och det är något som jag tänkte dottern skulle få börja med. Hon är inte så pigg på det tyvärr. Men jag kan inte påstå att jag ändrat livsmönster utifrån någon bok, mer än att jag tränat horsemanship med travhästarna efter att ha läst Monty Roberts eller att jag följt recept i diverse bakböcker. Jag skulle definitivt vilja flytta in i Whistle Stop och umgås med Idgie och Ruth, eller valla får till häst upp till Brokeback Mountain, men tyvärr är det allt.

9 reaktioner på ”Bokbloggsjerka

  1. Aaah, nu när du säger det… min livsfilosofi kommer från Stephen Kings Cujo. Där fanns en reklamfigur eller liknande, med texten ”If life gives you lemons, make lemonade!” Läste boken när för kanske30 år sedan, men när livet blir tungt så tänker jag fortfarande på den där lilla meningen 🙂

    • Det är väl då citronerna som får båten att flyta. Tänk om man är allergisk mot citroner, då måste det finnas något annat som får båten att flyta. Å andra sidan, alla båtar flyter inte

      • Ja just det, det kommer jag ihåg nu. Jag fick ett stort fånigt leende i ansiktet när det dök upp. Det är ett helt fantastiskt talesätt 🙂

Kommentera

