Äntligen

… har jag läst färdigt Under the Dome och den var så bra, så bra så att den klarade ett års läsavbrott utan att bli permanent hyllvärmare. Jag har vant mig att läsa böcker som är max 400 sidor långa – jag var nog bättre på tegelstenar förut – men den här pocketvarianten var på 865 sidor och farligt bra hela vägen. I slutordet skriver King att den varit ännu längre – och jag skickar en tacksamhetens tanke till hans korrekturläsare.

Spoilervarning! Slutet eller själva förklaringen till the Dome, eller Kupolen, är väldigt knäpp och jag tyckte från början när man anade vartåt det barkade att suck… Varför är han så dålig på slut för, Stephen?  Men sedan vande jag mig vid tanken och nu när jag nyss läst de sista raderna känner jag att det räcker för mig, det här slutet som länge kändes så billigt. Jag tror också att jag är tacksam för att han verkligen avslutar sin bok, med tanke på de zombieböcker jag läser och trilogisjukan som härjar i den genren.

 

4 reaktioner på ”Äntligen

  1. Jag valde mellan den boken och 11.22.63 när jag senast köpte en King-bok. Den var också bra men även den har ett besvikande slut. Där berättar King att han hade tänkt ett annat slut och det slutet hade jag gärna velat veta vad det var.

  2. Hm.. Jag tycker att han har lite problem med att sy ihop sina böcker, men Under the Dome är så bra så att det förstör inte så mycket. Vad tyckte du om 11.22.63?

  3. Alltså, att sy ihop en bok- borde det inte vara utmärkande för en bra författare? Den däringa King kanske inte är så bra ändå Linda!

Kommentera

