Vilka kroppsdelar kan du komma på?

Lyran har den här veckan en Tematrio med fokus på kroppen. Berätta om tre böcker med kroppsdelar i titeln!

Harry Potter and the Half-Blood Prince – JK Rowling. Är blod en kroppsdel? Ett organ? En vätska och substans givetvis och förhoppningsvis inuti kroppen för det mesta. Den näst sista boken om Harry Potter är lika formidabel som de andra. Snape i fokus, kan man säga.

Kaninhjärta – Christine Ljungqvist. En ungdomsbok av en relativt ny svensk författare som skriver fantastiskt och har en rätt tung och svår historia att berätta här om två tvillingsystrar som är delar av samma personlighet, men som vill så olika saker. Kryddas med Kent-citat.

Drakens ögon – Stephen King. En sagoaktig bok som jag läste för längesedan och inte minns så mycket av annat än att man kunde tjuvkika genom drakens ögon för att se vad den onde Flagg har för sig. Väldigt annorlunda för att vara King och jag gillade den, trots att jag inte fallit för hans böcker om Revolvermannen, som ska vara snarlika.

8 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Lena
    Okt 23, 2012 @ 15:00:54

    Drakens ögon står i bokhyllan bland makens böcker. Men jag har inte läst den. Harry Potter har jag bara sett på film. Din tredje bok har jag inte ens hört talas om.

    Svara

  2. Liz
    Okt 23, 2012 @ 17:44:21

    Drakens ögon är riktigt bra! Gillar också Harry Potter men ”Kaninhjärta” har jag dock inte hört talats om 🙂

    Svara

  3. Josefin
    Okt 23, 2012 @ 20:32:49

    Hm, Kent i Kaninhjärta, måste ju nästan läsa den bara därför!

    Svara

  4. Linda
    Okt 24, 2012 @ 06:39:24

    http://www.swedishzombie.com/search?q=kaninhj%C3%A4rta – Här har jag skrivit lite mer noga om Kaninhjärta:-)

    Svara

  5. C.R.M. Nilsson
    Okt 24, 2012 @ 07:38:37

    Jag tog nästan Drakens ögon, men det blev lite andra titlar istället 🙂 Kände mig dum som inte tog Kaninhjärta, då hade jag haft ett tema i temat…

    Svara

  6. bloggbohemen
    Okt 24, 2012 @ 07:50:50

    Kaninhjärta dyker upp lite här och där i bokbloggosfären. Kanske får kolla upp den lite närmare. Annorlunda titel är det i alla fall!

    Svara

  7. How hollow heart and full
    Okt 24, 2012 @ 15:46:22

    Haha, att man inte tänkte på Harry Potter! Smart!

    Svara

Kommentera

