Betygsätter du böcker?

Veckans bokbloggsjerka hos Annika ställer den frågan och jag har ett skitkort svar: JA. Men jag gillar det inte! Det är så att jag håller koll på mitt läsande på Goodreads och där betygsätter man böcker med hjälp av stjärnor och jag tycker att det är jättesvårt eftersom det är svårt att bedöma böcker som är skrivna på olika sätt och i olika genrer. Jag vill bedöma böcker i relation till liknande böcker, men betygsätter man rakt av så blir det inga nyanser i det hela.

14 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Carro
    Okt 26, 2012 @ 15:00:53

    Finns det mycket svenska böcker på goodreads också?
    Jag har iofs boktipset nu men har hört mycket om goodreads 🙂

    Svara

    • Linda
      Okt 26, 2012 @ 19:54:04

      Det finns en del, men jag läser mkt på engelska så därför använder jag den. Den är inte alltid uppdaterad på svenska böcker. Ska kolla vad boktipset är för nåt.

      Svara

  2. Liz
    Okt 26, 2012 @ 17:08:01

    Jag är också medlem på Goodreads och ibland vill jag ge en bok 3 1/2 stjärna men det går ju inte 😦

    Svara

  3. Vargnatts bokhylla
    Okt 26, 2012 @ 17:12:22

    Jag var med på en sida tidigare där man kunde betygsätta böcker, tyckte också det var jättesvårt!

    Svara

  4. Lena
    Okt 26, 2012 @ 17:42:23

    Det är verkligen supersvårt att betygsätta böcker. Det är ju faktiskt väldigt många faktorer som spelar in som avgör om en bok är bra eller dålig!

    Svara

  5. Monika
    Okt 27, 2012 @ 07:06:12

    Lustigt hur olika man kan vara 🙂 Jag tycker det i 99 fall av 100 är jättelätt att sätta betyg på en bok.

    Svara

  6. kajsalisasblogg
    Okt 27, 2012 @ 15:55:29

    Inga nyanser, du fick nästan fram allt i mitt inlägg med ett par korta ord. Visst blir det så. Ifall du är intresserad så håller jag just nu på med en reseberättelse om Dublin. Släppte del 7 i förrgår och det blir tre delar till. Om du gå in på min blogg och skriver Dublin i sökrutan så hittar du dom.

    Svara

  7. C.R.M. Nilsson
    Okt 30, 2012 @ 07:41:13

    Jag tycker att det är ganska lätt att sätta betyg, men det beror kanske på att jag går på min egen helhetsupplevelse och om jag blir berörd boken 🙂

    Svara

Kommentera

