The Guard

madeyeJag fick en film serverad av min bror med rekommendationen ”Du måste fan se den” såjag  gjorde det härom aftonen. Han hade rätt, den var väldigt bra, rolig, tragisk och irländsk och eftersom jag har fått förmånen att besöka den gröna ön så gick igenkänningsfaktometern igång på vissa vis. Inte på andra. Jag minns irländarna som varma, glada människor men huvudpersonen (som jag känner igen som Mad-Eye Moody i HP) i The Guard är inte så trevlig. Don Cheadle kommer dit i egenskap av FBI-agent och ska hjälpa hillbillyfolket att reda ut en komplicerad narkotikasmugglinghistoria. Det utspelar sig i Connemara och i Galway bl a. Härligt!

Som vanligt är det inte handlingen utan karaktärerna som gör filmen bra. Och i det här fallet också miljöerna. Se den gärna om du gillar udda saker och har en anglofil dragning.

2 reaktioner på ”The Guard

  1. Som utpräglad anglofil o irish-bastard…så måååste jag se den..tack för tipset! P.s ska sno ihop en Sheperds Pie i helgen med lite Ale från norra England../ kramar från Grana

Kommentera

