Lite porr kanske

pumaJag har haft osedvanlig läsleda och inte ens fått tummen ur och läst Marian Keyes senaste, som jag så gladeligen köpte och längtade efter, men sedan försmädligt ignorerade när den väl anlände. Den ser så fin ut på mitt nattduksbord. Jag var sjukskriven ett par veckor i oktober och såg då på Malou på morgon-TV. Hon intervjuade Puma Swede, en svensk porrstjärna som skrivit bok och skulle lansera den, förmodar jag. Hon verkade rätt lustig och okonstlad så jag klickade hem boken i plattan och började läsa. Och vad ska man säga om det där nu då? Fick jag tillbaka lässuget?

Johanna Jussiniemi som hon heter, är en spinkig hästtjej med en ganska hård finsk pappa och en snäll, undfallande mamma. Hennes uppväxt i Sverige är nog  lite av en Alakoski-uppväxt, minus misär och fattigdom som Puma själv uttrycker det. Till en början är Johanna en vanlig tonårstjej som hänger i stallet och funderar inte särskilt mycket på killar. Sedan bär det iväg i tidiga tjugoårsåldern, hon har flera förhållanden igång samtidigt som hon har one-night stands till höger och vänster. Hon blir upptäckt av en fotograf – jobbar som glamourmodell ett tag och vandrar sedan vidare in i porrbranschen, där hon trivs.

Hur ska man skriva om en bok som handlar om en kvinnas upplevelse av porrbranschen utan att ta ställning i själva porrfrågan? Pumas version är ju inte en av förtryck, utsatthet och elände. Hon gör det hon känner för och skiter i det som verkar knäppt. Hon beskriver ett kontrakt där det ingick två sexscener, en tjej/tjej-scen, en orgie och fem repliker. Regissörens arbete under orgien består i att etablera körscheman för allas orgasmer, så inte någon smygkommer utan att filmas.

Jag tycker inte att porr är något som man ska ha som karriärsval. Jag skulle inte vilja att min dotter, eller mamma eller syster skulle hålla på med det och jag skulle heller inte vilja att de skulle vara modeller i Slitz eller Café. Eller brorsan heller, för den delen. Jag tycker att man kan tjäna pengar på annat. Det finns mycket pengar i porr och det är intressant att det är porrbranschen noslängden före den militära industrin som drivit utvecklingen av datorer och Internet. Inte heller så svårt att räkna ut varför – det handlar om exponering och att man kan vara hemlig i viss utsträckning. Så kommer ju pedofilerna i kölvattnet, sedan blir man ju bara vanmäktig och förbannad och tänker på annat. Jag fick inte tillbaka lässuget heller, trots att jag lockar mig själv med lättsmältheter. Och alltmedan jag läser slås jag av porrvärldens unkenhet och den krassa synen på sex som mest handlar om kameravinklar och att gå över gränser. Jag stannar mycket hellre i bekvämlighetszonen och ger mig på Caitlin Moran, får se om jag blir mer lästaggad av det. God Jul.

Kommentera

