Ett filmtips – Intouchables

intÅterigen på uppmaning ser jag en film som jag gillar och det är den franska filmen Intouchables – En oväntad vänskap på svenska. Francois Cluzet som spelar den förlamade rike mannen är väldigt lik Dustin Hoffman, så det är kanske därför jag tänker på Rain Man och sedan handlar ju filmen om en funktionshindrad, så det spär på liknelsen ytterligare. Fransk film – oui? Jag är inte särkilt orienterad i fransk film, trots att den franska filmtraditionen icke är att förakta, men Intouchables är ganska universell, som jag tror att feel good-filmer är.

Den mycket vackre svarta mannen, som spelas av Omar Sy, kommer från förorten och ska vara personlig assistent åt Philippe, den rörelsehindrade, och en oväntad och väldigt varm och fin vänskap tar vid. Jag tycker att jag är king på franska, men inser att jag skulle inte ha fattat nästan någonting om jag inte haft text. Man anar lite rasmotsättningar och hierarkier, men inte så jättetydligt utan filmen bygger mest på mys- och trevlighetsfaktorn.

2 reaktioner på ”Ett filmtips – Intouchables

Kommentera

