Caitlin Moran – Konsten att vara kvinna

caitlinJag vet inte vad det är med mig – boken av Caitlin Moran borde ju vara den pärla som jag skulle fiska upp ur läsointressets hav med sitt brittiska tilltal, sin humoristiska ton och det angelägna ämnet. Caitlin börjar med att redogöra för svårigheterna och gåtorna man stöter på i egenskap av att vara tjej, flicka, kvinna och hon följer sin livskronologi, belyser problem och granskar dem  under lupp. Hon är verkligen jätterolig, men jag skrattar inte högt och jag blir ganska snabbt trött på att läsa hennes bok. Jag tar den i små, små bitar men den lyfter inte riktigt tycker jag.

Kanske är det för att vi, trots allt, kommit längre i jämställdhetsfrågan i Sverige än vad de gjort i England och det hon propagerar för är ganska, om än inte fullt ut, vedertaget i Sverige. Ganska många av oss hjälps åt med städning och disk hemma, eller så har jag blivit blasé bara för att jag har det så hemma hos mig. Caitlin Moran vill återta ordet feminist och tala om vad det verkligen betyder, vilket är behjärtansvärt. Alla har nog inte koll på det utan använder det som ett skällsord, men är man så jävla puckad att man inte fattat innebörden av ordet så är man nog inte så intresserad av att ta reda på det heller, eller lyssna på feministiska argument.

Jag ska läsa vidare så sakteliga och se om jag hittar något mer revolutionerande i kommande kapitel. Sedan kan det vara så att alla bekväma läsställningar har försvunnit i takt med bäbismagens ohejdade framfart, så jag kanske inte är så uthållig av den anledningen. Ett filmtips kan annars vara Land of the Dead som jag såg igår kväll. Men den faller under zombienördkategorin, så det förbehållet måste jag vifta med som varning.

4 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Leif
    Dec 27, 2012 @ 17:48:13

    Jag gav den till syrran i julklapp. Läste några kapitel men den kändes sådär

    Svara

  2. bokoholist
    Dec 27, 2012 @ 21:39:39

    Hear hear. Småkul, men så fantastisk som ”alla” säger? Njet.

    Svara

  3. Linda
    Dec 27, 2012 @ 22:23:10

    Jag är inte klar med den än och jag tror inte hon omvänder någon som inte redan är införstådd i frågan. Men jag tycker ändå att hon skriver frejdigt:-)

    Svara

  4. Nike Bengtzelius
    Dec 29, 2012 @ 11:58:48

    Kan inget annat än instämma. Den var… helt okej. Men hon skriver som sagt ”frejdigt”, haha, och jag misstänker att hon är grymt rolig på tu man hand.

    Svara

Kommentera

