The Hobbit – med spoilers och allt

Läs inte texten om du inte vill veta något om filmen!

the hobMartin Freeman är en bra skådespelare och jag minns honom främst i Liftarens Guide och Love Actually, där han på olika vis gör roller som är udda och tokiga. Nu är han Bilbo och vi får träffa Frodo och Gandalf igen, vilket är helt underbart. Annars gillar jag mest Ian McKellen som Gandalf när han säger till Bilbo (och Frodo också) på ett väsande, trollkarlsaktigt sätt ”You will never be the same”.

Det är samma musik och samma vyer som i Sagan om ringen-filmerna och de karaktärer som finns i trilogin spelas av samma skådespelare i the Hobbit. Cate Blanchett är Galadriel etc och trots att det bara är korta små biroller så känns det ändå bättre när det är samma folk som är med. Jag ogillar förändringar, har jag märkt. Och Gollum är ju bara bäst och jag gillar Bilbos coola sätt att hantera honom. På det hela taget är Bilbo en mycket roligare och tryggare karaktär än vad Frodo är. Frodo är lite för mycket uppspärrat förskräckt för min smak, och Sam får alltid rycka in och ordna biffen när det kärvar till sig.

Gandalfs trollkarlskompisar – Radagast den brune och Saruman får lite utrymme och det är som om man känner på sig att Saruman kommer att bli ond och förfärlig. Jag vet inte var Radagast tar vägen – jag läste Bilbo för väldans längesen och ska jag vara ärlig så minns jag inte någon Radagast överhuvudtaget. Men han är en djurälskande, världsfrånvänd trollkarl som, enligt Saruman, smakat lite för mycket på de där konstiga svamparna som man bör vara försiktig med.

Filmen är 2 timmar och 49 minuter lång. Trots att jag älskar Peter Jacksons Tolkien-filmatiseringar så är det långt och man får träsmak och problem med cirkulationen när man sitter så länge. Men egentligen spelar det ingen roll – alla ni som tycker om Sagan om ringen kommer att mysa framför The Hobbit. Se till att du sitter bekvämt, har mycket tid och gärna något att dricka eftersom det är spännande, ibland gastkramande och stundtals småputtrigt. Och var noga med att välja sällskap – det är ingen vits att släpa med någon oentusiast. Då är det bättre att gå och se den själv!

5 reaktioner på ”The Hobbit – med spoilers och allt

Kommentera

