Skyfall

judi denchDet finns filmer som jag undviker och i vanliga fall hör James Bond till dem i min värld. Men just nu är min värld så väldigt eljest, så jag såg den här jäkla Skyfall i allafall. Daniel Craig är väl helt okej, men behållningen är Judi Dench som M. Hon är helt stenhård och beviljar, utan att blinka, att en annan agent skjuter Bond i en fistfight på ett tåg. Eller egentligen ska väl agenten inte skjuta Bond, men det är väl inte helt lätt att pricka.

Jag vill bli som Judi Dench och jag kan göra vågen för alla äldre kvinnor som fortfarande kan hävda sig på filmduken. Ola Rapace spelar den han slåss med, men jag tror inte Ola har en enda replik i hela filmen. De kör cross på hustak och har sig – jätteroligt och häftigt och spektakulärt och faktiskt väldigt trist, tycker jag. Och så är ju Xavier Bardem med och han är en grym skådespelare och så obehaglig på något vis. Säkert kommer det från No Country for Old Men, där han inte är en mysfarbror direkt.

Kommentera

