Att anta episka proportioner

sonsVi befinner oss i Sverige och trots att jag är farlig på svengelska så tänkte jag mota den anglicismen i grind och skriva episka proportioner, istället för epic proportions. För att vara riktigt hundra googlade jag betydelsen och den stämmer in på min tanke. Det betyder alltså att något är väldigt stort, eller väldigt långt och härrör givetvis från grekiska eposet, som likt Iliaden och Odysseén är asalångt.

Jag förstår att det finns många TV-serier som är bra, men jag har inte hittat någon förrän nu som faller både mig och sambon i smaken. Förslagen har duggat tätt och jag tror för egen del att The big C är något för mig, eftersom jag gillar Laura Linney skarpt, men jag tror inte att vi kommer att vara överens där. Givetvis har jag hört talas om Sons of Anarchy. Alla tittar ju på det, men jag tänkte hmm.. motorcykelgäng, är det kul det?

Och minsann – visst är det det. Alltså behållningen för min del är Gemma, som spelas av Al Bundys fru, vilket är väldigt lustigt. Hon är så långt ifrån Peggy man kan komma, den här Gemma. Henns karl, Clay, ser ut som en älg och honom minns jag från filmatiseringen av Jurtjyrkogården. Sedan är det ju ett gediget persongalleri med ganska stereotypa porträtt av porrbrudar och bikers. Det är blodsfejder och F this and F that och de flesta är så hårda så det står härliga till. Väldigt isländskt. Jag ger Sons tre smultron av fem möjliga.

Och kopplingen till rubriken? Jag har officiellt tolv dagar kvar till touchdown och antar samma proportioner som serien, fast på mitt eget lilla stillsamma vis.

4 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Mi
    Jan 22, 2013 @ 19:35:46

    Hihi, Linda du är störtskön!!! Nu fattar jag va du dilla om på tjejmiddan 😉 Stort lycka till med nerdimpningen! Kram

    Svara

  2. Mi
    Jan 22, 2013 @ 20:00:09

    Förresten hant du läst Skäringer?!?!?!?

    Svara

  3. Linda
    Jan 23, 2013 @ 05:35:01

    Nä, jag har ju inte gjort det dumt nog. Will do!

    Svara

Kommentera

